Jackson’s Cage – Live In Brooklet
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 26 januari 2019

Het aanbod aan Nederlandse releases is de laatste tijd enorm. Het ene na het andere Nederlandse bluesrock, Americana, soul of blues getinte rock album komt binnen dwarrelen. Vaak indrukwekkend maar ook af en toe met een geluid waaraan je hoort dat er in potentie wel het nodige aan de hand is maar dat het er nog niet helemaal uit komt.

In die laatste categorie hoort het nieuwe album van de band Jackson’s Cage thuis. Een band uit Vierlingsbeek, Oost Brabant, die bestaat uit Jaap Verbeeten (zang, gitaar), Sam Koppes (orgel, piano, bas), Luuk Jacobs (gitaar), Bart Jansen (drums) en Bram van der Zanden (gitaar). De band won al de publieksprijs bij de Nijmeegse bandwedstrijd Kaf & Koren en was al eens op radio Veronica te horen.

Hun muziek is al eens als “symfonische orgelmuziek” omschreven. Eigenwijs als ik ben wil ik die term graag veranderen in “70’s orgel progmuziek”. Met symfonische rock a la Genesis heeft deze band namelijk niets te maken maar wel alles met het 70’s geluid van Britse progbands als bijvoorbeeld Atomic Rooster, terwijl Pink Floyd ook vaak duidelijk aanwezig is.
Na een EP uit 2017 is er nu dan een volwaardig album. Een album dat in eigen beheer werd uitgebracht, hetgeen waarschijnlijk ook de wat doffe, matte produktie verklaart. En dat is soms jammer want met een wat krachtigere productie had met name de rock kant van deze band er wat beter uitgekomen.

De band start met Mr. Jones, dat niet voor niets met een pompend orgel begint. Nadat zich daar een bluesy glijdende gitaar bij heeft gevoegd ontwikkelt zich een haast Pink Floyd-achtig nummer, dat aan de tijden van “Wish You Were Here” doet terugdenken. Op het eind van het nummer gaat de band hard pompend los waarbij de snijdende gitaar en het pompende orgel de strijd met elkaar aangaan.
In de rocker Classic Soldier zijn wat Doors invloeden terug te vinden naast vette funky rockgrooves. Het stuwende orgel speelt weer een centrale rol in dit nummer, vooral tijdens een wild swingende solo. The Curse is een sfeervol elektrisch piano intermezzo dat teruggrijpt naar het geluid van Ray Manzarek ten tijde van “Riders On The Storm”. Dan wordt de reggae er ineens bij gehaald in Globetrotters en klinkt de band ineens als Fischer-Z. En net zoals die band klinkt hun reggae dan iets te blank, ondanks de rock injecties.
Het geluid van de Britse 70’s prog is weer helemaal terug in On The Edge Of Nothing met een zoemend geluid en licht funky grooves. De productie had hier wel wat vetter gemogen. Dan hadden het prima inventieve orgelwerk en de snijdende gitaar iets beter uitgekomen.
The Thing I Prefer Is To Stay With You Tonight is een nummer dat tussen slowblues en een Pink Floyd ballad in zit. Het levert hier een fraai lang (11:27) nummer op met broeierig Floyd-achtig gitaarwerk. Tijdens de tempoversnelling verliest het nummer iets van zijn kracht. Ondanks de matte productie is Little Jack een prima prognummer waarin allerlei namen uit een vervlogen progverleden voorbijkomen (Alquin, Atomic Rooster, Floyd). In deze instrumental hoor je zelfs invloeden uit “Radar Love”!
This Song Is Not About A Train, It’s About How My Parents Left Me, Call It The Runaway Blues is natuurlijk een absouut belachelijke titel en is een broeierig pompende boogierocker, doorspekt met de 70’s orgelklanken.
Mrs. Jones sluit het album af met een bluesy slidegitaar. De zang van Jaap Verbeeten doet hier aan die van Barry Hay denken. Het nummer heefts owiso wel wat van de Earring weg (in hun”Switch“ periode).

Al met al hebben we hier te maken met een sympathiek debuut, dat aantoont dat we hier met een band te maken hebben, die vol potentie zit en waarvan ik verwacht dat zij in de toekomst met een voor de volle honderd procent bevredigend album op de proppen gaat komen.

01. Mr. Jones
02. Classic Soldier
03. The Curse