Jackie Venson – Joy
Format: CD – LP / Label: Jackie Venson Music – Systemic
Releasedatum: 5 april 2019

Tekst: Danny van den Deijssel

Jackie Venson is in Nederland nog niet echt bekend bij het grote publiek. Eigenlijk is dit best jammer want haar muziek is een erg lekkere mix van blues, soul, R&B, rock en pop en ligt goed in het gehoor. Vorig jaar wist ze zowel in Schöppingen als in Raalte tijdens de Pinksterfestivals het publiek aangenaam te verassen. Ik ben dan ook benieuwd of ze dit momentum met haar vierde album Joy weet vast te houden.

Na het hele album voor de eerste keer geluisterd te hebben krijg ik oprecht een gevoel van ‘Joy’. Het album heeft een heerlijke sfeer om zich heen en klinkt erg zomers. Ik zie het al helemaal voor me, een festival, een lekker koud biertje en Jackie Venson die de muziek verzorgt. Alle nummers op dit album zijn van de hand van Jackie zelf en het album lijkt opgedeeld in zeven stukken van een paar nummers waarbij elk blokje wordt aangekondigd met een tussen-track, toepasselijk met de titel T1 to en met T6 (transition).

Na de eerste opwarmertjes waarin ze het nog rustig aan doet, laat ze in Never Say Die en Witchcraft haar rock kant zien. Je hoort duidelijk dat ze wel wat kant met haar gitaar. Dit ondanks dat ze klassiek piano geschoold is en pas later overstapte op de gitaar.
Het mooie van dit album is dat het geen typische blues, rock of soul plaat is. Het is van alles wat en toch ook weer niet. Jackie weet eigenlijk van alle stylen het beste eruit te halen en dit vervolgens met haar zeer prettige, maar lichte stem in een heerlijke mix te stoppen. Luister bijvoorbeeld naar  Flying dit nummer doet een beetje denken aan Get Lucky van Daft Punk feat. Nile Rodgers. Toch weet ze hier ook weer een twist aan te geven waardoor het toch geen kopie wordt.

Ik ben erg benieuwd hoe dit album live gebracht wordt, want het moet gezegd worden er wordt toch ook wel regelmatig gebruik gemaakt van synthesizer, keyboards en een aantal blazers. Begin juni is ze voor twee concerten in Nederland dus wie weet.

01. Only Have You
02. Keep On
03. T1