Jackie Greene – Live From Town Hall
Format: CD – Digital / Label: Blue Rose Music Records
Releasedatum: 8 maart 2019

Bij de naam Jackie Greene zal niet bij iedereen gelijk een belletje gaan rinkelen. Maar als ik zeg dat hij in 2013 de sologitarist van The Black Crowes was zal iedereen wel gelijk opkijken. Toch is Jackie nu al toe aan zijn achtste soloalbum en wordt het hoog tijd dat hij ook in ons land eens doorbreekt.

Zijn muziek valt onder de noemer roots-rock onder te brengen. Muziek, die in het verleden gemaakt werd door artiesten als Bob Seger, John Cougar Mellencamp of een Bruce Hornsby. Muziek, die vooral in de USA populair is en bij ons niet echt aan wilde slaan. Met de muziek van zijn voormalige werkgever, The Black Crowes, heeft de muziek op zijn nieuwe livealbum weinig meer te maken.
Jackie wordt begeleid door de Modern Lives band, die bestaat uit Shannon Sanders (toetsen), Nathan Dale (gitaar), Ben Ruben (bas), Jon Lucas (drums) en Megan Coleman (percussie). Hun optreden in de New Yorkse Town Hall moet, gezien dit live album, een groot feest geweest zijn want het publiek reageert behoorlijk enthousiast.

Het album wordt geopend met Tupelo, dat dezelfde lome jazzy swing heeft als Peggy Lee’s “Fever”. In dit luie roots nummer valt Jackie’s rauwe stem op en zijn banjospel. Het folky The Captain’s Daughter heeft een ontspannen geluid, dat vroeger het oude werk van Van Morrison ook kenmerkte. In I’m So Gone is Jackie voor het eerst op de elektrische gitaar te horen. Zijn stijl is het beste als snerpend en bluesy te omschrijven in deze broeierige soulvolle rocker met overigens ook behoorlijk krachtige blazers.
Met het mid-tempo Modern Lives begeeft Jackie zich in hetzelfde muzikale gebied als een John Cougar Mellencamp. In diezelfde stijl zit ook het semi-akoestische Gone Wanderin’, een luchtig swingend nummer waarin ook melodieuze Bruce Hornsby invloeden opduiken.Na een dreigend intro begint het loom swingende I Don’t Live In A Dream. Een nummer met een lekkere funky swing en daarbij horende soulorgel solo. Jackie levert een schroeiende gitaarsolo af.
Uphill Mountain is wederom een ontspannen Cougar-achtig nummer met een Clarence Clemons-achtige scheursax solo. I’ve Got A Feeling van the Beatles krijgt een verrassend soulvolle cover en klinkt, mede door de blazers, uiterst krachtig en indrukwekkend.
Na het zwevende Animal volgt het absolute feestnummer van dit album. Een cover van het J.B.’s nummer Doing It To Death. Jackie geeft hier een geheel eigen draai aan en zet de zaal met dit bijna negen minuten durende swingfeest compleet op z’n kop. Ook dankzij de blazers, die hier allemaal een solospot krijgen. Veel tijd om daarna op adem te komen is er niet want de volgende swinger kondigt zich al aan met Hollywood. Een stuwend funky rootsnummer met rauw gitaarwerk.
Hallelujah opent als een pianoballad in de beste Bruce Hornsby traditie en ontwikkelt zich tot een funky en soulvol nummer met een splijtend harde gitaarsolo. Een nummer waardoor je automatisch “Hallelujah” gaat roepen! Shaken is een ingetogen pianoballad waarna Crazy Comes Easy weer behoorlijk stuwend en funky klinkt. Dat geldt ook voor Don’t Let The Devil Take Your Mind. Like A Ball And Chain opent met “Start Me Up”-achtige gitaarriffs. Het gaat hier sowiso om een Stones-achtig, pompend nummer. Good Advice is een pompende bluesy boogie. Rauw en van het lui swingende soort met hard ziedend gitaarwerk.
Jackie sluit het album in zijn eentje af in de breekbare akoestische ballad Sweet Somewhere Bound.

Het publiek is dan al compleet ondersteboven. En ik ook!! Haal deze man gauw naar Nederland en laat hem hier eens doorbreken!

01. Tupelo