Jack Hustinx & The Southern Aces CD

Jack Hustinx & The Southern Aces – Over Yonder
Format : CD / Label : Harlem Records
Release 30 oktober 2015

Tekst: Gerrit Schinkel

Op 30 oktober 2015 verschijnt het album ‘Over Yonder’ van Jack Hustinx & The Southern Aces. Eindhovenaar Jack Hustinx, oprichter en frontman van de uitstekende Nederlandse rootsband Shiner Twins heeft de nummers van het album opgenomen in de VS, veelal in Austin (Texas), waar hij een aantal jaren woonde, maar ook in Nederland. Het speciale aan dit album is dat er geen Amerikaanse producer en/of studiomuzikanten zijn ingehuurd, maar hij heeft dit alles met zijn (Nederlandse en Amerikaanse) vriendenclub voor elkaar gebokst. Die Amerikaanse vriendenclub bestaat o.a. uit Malford Milligan (Storyville, Double Trouble), Derek O’Brien (Antone’s Houseband), Harry Bodine (Delta Roux), Robert LaRoche (Patricia Vonne Band), Sheree Smith (Memphis Train), John Magnie en Steve Amedee (Subdudes). Met deze “Southern Aces” heeft Hustinx een aantal zeer succesvolle concerten in en rond Austin gegeven.

‘Over Yonder’ opent met Life Will Humble You, de single die in september is uitgebracht. Een prachtige soulballad met Roel Spanjers op accordeon. Iets steviger gaat het er aan toe in het gospelachtige Crawlin’ Up To The Surface met een lekkere gitaarsolo. True True Love is een uptempo rocker met goed gitaarwerk en een uitstekende ritmesectie (Nicky Hustinx op drums en Roelof Klijn op bas). Een ronduit schitterend nummer is Good While It Lasted, met Harry Bodine op slide en achtergrondzang van Sheree Smith en Glenda Dotson. Vervolgens brengt de band een stomende tex mex ode aan San Antone en Doug Sahm in Welcome To San Antone. De achtergrondzangeressen zijn ook weer prominent aanwezig in de midtempo rocker I Won’t Surrender, waar ook een prachtige accordeon van Roel Spanjers is te horen.

Een van de hoogtepunten op het album is de gospel My Soul – My Inspiration. De samenzang van Jack Hustinx en Malford Milligan, de achtergrondvocalen en de hammond B3 van Roel Spanjers. Roel Spanjers speelt weer een hoofdrol, maar nu op de piano, in That’s Where I Draw The Line, een uptempo rocker met achtergrondvocalen van Robert LaRoche. Een uitstekende slide van Harry Bodine is te horen in Down The Road en het hammondorgel van Roel Spanjers geeft de soulblues Why Do I Keep Loving You een mooie touch en dat doet hij in de midtempo blues Walkin’ Waste Of Time op piano en accordeon. Het album eindigt met de Jayhawks achtige uptempo countryrocker The Rains Came Down met viool en de zang van Jack Hustinx en Robert LaRoche.

‘Over Yonder’ is een prachtig rootsalbum. Lang leve deze Amerikaans – Nederlandse muzikale samenwerking.

1. Life will humble you
2. Crawlin’ up to the surface