Recensie: Jack De Keyzer – Checkmate

Jack De Keyzer –  Checkmate
Medium: CD – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 29 maart 2018

Tekst: Fons Delemarre

Ondanks het feit dat hij een gigantische staat van dient heeft (10 albums, 1 DVD en sessiemuzikant op albums van tientallen anderen) kan ‘Checkmate’ mij niet echt overtuigen. Het klopt allemaal als een bus, maar als je zoveel overbekende nummers van stal haalt moet je van goede huize komen om uit te blinken. En dat gebeurt helaas niet. Neem nou I Can’t Quit You Baby. Al jarenlang bekend in tientallen uitvoeringen, maar toen Led Zeppelin zich er in 1969 aan waagde, werd er vanaf de eerste aanhef van Robert Plant een nieuw hoofdstuk geopend in de rubriek ‘Covers van I Can’t Quit You Baby’. De Keyzer neemt het nummer ook onder handen, maar ja, hij is natuurlijk geen Robert Plant; en ook geen Jimmy Page… Wat resteert is een dik aangezette, maar niet echt interessante, uitvoering van dit nummer van Otis Rush.
Hetzelfde geldt voor een nummer als All Your Love (I Miss Loving). Deze Otis Rush-song is gecoverd door muzikale grootheden als John Mayall and the Bluesbreakers (album: ‘Blues Breakers with Eric Clapton’ uit 1966), Aerosmith (‘Pandora’s Box’, 1991), Stevie Ray Vaughan (‘In The Beginning’; 1992), Buddy Guy (‘DJ Play My Blues’; 1982), Gary Moore (’’Still Got the Blues’, 1990), Rick Derringer (‘Jackhammer Blues’, 2000) en zelfs de Steve Miller Band (‘Bingo!’; 2010). Waarschijnlijk is de lijst nog langer… Kortom: een tamelijk platgespeeld nummer, waar op een studioalbum nauwelijks eer aan te behalen is. Live is natuurlijk een heel ander ding, want het is een prachtig nummer om eens lekker op loos te gaan.
Op ‘Checkmate’ staan drie nummers van Otis Rush, drie van Howlin’ Wolf, twee van Elmore James en twee van Robert Johnson. Verder wat BB King, Blind Willie McTell en Aretha Franklin. Een mooie verzameling Greatest Hits, voornamelijk afkomstig uit de hoek van het roemruchte label Chess.
Er zijn recensenten die denken dat De Keyzer een graantje mee wil pikken van de populariteit die het ‘oppoetsen’ van oude bluesnummers gekregen heeft met het verschijnen van Blue And Lonesome’ van de Rolling Stones. Zou kunnen, maar de Stones hebben in ieder geval gekozen voor –relatief- onbekende bluesnummer van –deels- minder bekende muzikanten. Twee andere minpuntjes op ‘Checkmate’: de fade-out op meerdere nummers en het solo gespeelde akoestische Come On In My Kitchen van Robert Johnson. Dat nummer wordt ‘ondersteund’ door kras- en kraakgeluiden van een oude 78 toeren plaat. Niet doen, Jack, en volgende keer gewoon weer eigen werk opnemen.  Zoals bijvoorbeeld op 6 String Lover’ uit 2002. Dat is een puik album, met fraaie eigen composities, sommige in prima SRV-stijl.

01. Howlin’ For My Darling
02. All Your Love (I Miss Loving)
03. Stranger Blues