Recensie: J.T. Lauritsen & The Buckshot Hunters – Blue Eyed Soul Volume 1

J.T. Lauritsen & The Buckshot Hunters – Blue Eyed Soul Volume 1
Format: CD – Vinyl LP / Label: Hunters Records
Releasedatum: 26 april 2018

Voor kwaliteit soul met een flink bluesgehalte kunnen we tegenwoordig ook in Noorwegen terecht. Uit Lillestrom komt namelijk de band J.T. Lauritsen & The Buckshot Hunters. Een band rondom Jan Tore Lauritsen (zang, orgel, acoordion en harmonica), die samen met Morten Nordskaug (bas), Jon Grimsby (drums), Arnfinn Tørrisen (gitaar) en Ian Frederick Johannessen (gitaar) verantwoordelijk is een voor erg apetijtelijk soul-blues album.
Jan Tore startte in 1991 de band The Buckshot Blues Band, toen nog met Vidar Busk in de gelederen. Deze band transformeerde in The Buckshot Hunters, die in 1995 debuteerde met het gelijknamige album.
Nu is er dus het nieuwe album dat vol staat met ouderwets soulvolle bluesnummers, of bluesy soulnummers.

Het album begint gelijk al met soul van de bovenste plank in Anything I Can Do. Een nummer, dat qua geluid aan schuurt tegen het geluid van bijvoorbeeld Solomon Burke. Dat komt mede door het soulvolle stemgeluid van Jan Tore, het soulorgel en de blazers. En vlak vooral de strakke ritmesectie niet uit! Back Pain Shuffle, de title zegt het al, is een soepel swingende bluesshuffle met priemende gitaar en stuwende blazers. Een nummer in de beste Fabulous Thunderbirds traditie. Wederom een prima soulnummer is Stay With Me All The Time waarin een Sam Cooke-achtig geluid rondwaart. Nothing Takes The Place Of You is een cover van Toussaint McCall, een schandalig ondergewaardeerde soulartiest. Op dit album krijgt het nummer de cover die het verdient. Verrassend is het feit dat een accordeon ook naadloos in een soulnummer past. You Got Me Down is een John Lee Hooker-achtig funky bluesnummer met schroeiend harmonicawerk van Jan Tore. Een rauwe slidegitaar steelt de show in het lome, funky Please Help Me Now.
Mike Zito treedt aan op gitaar in de loom swingende soul van You Better Believe Me. Een soulnummer met een bluesy randje en heerlijk stuwende blazers. In het luchtig swingende Lovers Holiday lijkt Van Morrison zich gestort te hebben op de zydeco en lijkt ook Sam Cooke even langsgekomen te zijn. Be My Girl is daarna een heerlijk warm pompend soul-bluesnummer waarna het album alweer afgesloten wordt door de atmosferische soul ballad Sweet On Me waarin Mike Zito weer te horen is. Een soulballad van het soort waar Van Morrison ook zo goed in is.

Dit album is het prima bewijs dat soul en blues hier prima hand in hand gaan.

01. Anything I Can Do
02. BacknPain Shuffle