J.S. Ondara – Tales Of America
Format: CD – LP – Digital / Label: Decca – Verve Forecast Records
Releasedatum: 15 Februari 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

“A guy playing sad songs with a guitar, for now. Until I go electric and make everyone upset.” De wijze waarop de zangers zichzelf in een interview met Rolling Stone onlangs omschreef. Een duidelijke omschrijving toch?

Mij dunkt dat er dit jaar geen debutant meer komt met zo een opvallend biografie. Opgegroeid in de hoofdstad van Kenia kwam hij uiteindelijk in Amerika terecht. Die nieuwe leefomgeving als de achtergrond waartegen hij zijn eigen gedachten over de samenleving, opgroeien en vechten tegen vooroordelen de loop kan laten gaan. Voeg daarbij dat hij als jonge man al fan was van Bob Dylan. Meteen heb je een redelijke beeld over de thematische inhoud. Geen week navelstaren maar bevlogen en geëngageerd.

Qua muzikale inhoud het volgende: In elf minimalistische liedjes vertelt hij zijn verhaal. In opzet doet het mij ook naast de eerder genoemde Bob Dylan ook denken aan Robert Johnson. Diezelfde hoge sonore stem die boven de gortdroge muziek galmt. De overeenkomst met Robert Johnson zit hem ook in het visuele. Vergelijk de hoes van ‘Tales Of America’ maar met die van ‘The Complete Recordings.

Stap voor stap wordt je ondergedompeld in deze muzikale triomftocht. Deze kruising van oud en nieuw levert een prachtig album op, hoe somber de thematiek soms is. ‘Hoogtepunt’ is het a capella gezongen Turkish Bandana, een vocale tour de force vergelijkbaar met ‘Troy’ van Sinéad O’ Connor. Het huppelende Lebanon dat hierop volgt voelt plots bitterzoet en melancholisch. De liefdevolle vrolijkheid botst prettig met het voorgaande lied.

Om direct met een sterk album als dit te debuteren zegt iets over het talent van J.S. Ondara. Laat ‘Tales Of America’ de eerste uiting zijn van een lange, rijke carrière. Zoals zijn grote voorbeeld Robert Zimmerman dit ook heeft.

01. American Dream
02. Torch Song
03. Saying Goodbye