J.J. Vicars – Irreverent Dissident
Format: CD – Digital/ Label: Annie Gator Records
Releasedatum: 23 oktober 2017

Ik baal als een stekker! Zijn er zo maar vijf albums van een zeer getalenteerde gitarist onopgemerkt aan mij voorbij gegaan. Maar het zesde album van zanger-gitarist J.J. Vicars uit Ohio is mij niet ontsnapt! Daar is het ook veel te leuk voor! J.J. laat hier horen dat hij een prima gitarist is, die zich in vele stijlen thuis voelt.

Zo opent hij het album met het fraaie atmosferische Los Vatos In A waarin hij zijn gitaar lekker laat galmen en gieren. Daarna volgt Long Way From Home, een spetterende Chuck Berry-achtige rocker waarin blijkt dat J.J. de Berry loopjes prima onder de knie heeft. Dit is een prima “heads down” bar boogie. De blues klassieker Wang Dang Doodle wordt door J.J. omgetoverd tot een vol gas rockende mix van blues en rockabilly. In Outskirts Of Town gaat J.J. de jazz kant op. In deze slowblues klinkt J.J. als een kruising tussen Elvin Bishop en Danny Adler. Gast saxofonist Big Jay McNeely is te gast in de onstuimig swingende boogie woogie Stinky Twinky met razendsnel priemend gitaarwerk en uiteraard rauw scheurende sax.
De instrumental Downhome is een lui swingende jazzblues shuffle met een dwingende boogiewoogie ondergrond. Na de korte Mexicaans-achtige gitaarinterlude Deguello volgt het bizarre Things I Need. Een soort mix van ragtime en vaudeville met een tekst als “Got no pussy. Got no weed. I Ain’t got the things I need” . Dit klinkt als een bluesy variant op de Bonzo Dog Doo Dah Band. Compleet met lekker valse bar paiano.
What Do I Tell My Heart sluit het album af met swingende hillbilly en hard snijdend gitaarwerk.

Ik heb mij prima vermaakt met dit album van J.J. Vicars en ga snel op zoek naar de vorige vijf albums. Haal deze man zo snel mogelijk naar Nederland. Feest gegarandeerd!

01. Los Vatos In A