Recensie: Ivy Flindt – In Every Move

Ivy Flindt – In Every Move
Format: CD – LP – Digital / Label: Marland Records
Releasedatum: 24 augustus 2018

Ik ben verliefd!!! En wel op het stemgeluid van Cate Martin, zangeres van het Zweedse duo Ivy Flindt, waarin Micha Holland de gitaar en bas bespeelt. Cate heeft een stem, die zo omfloerst en zwoel klinkt dat zelfs het grootste ijskonijn hiervan smelt. En de muziek, die dit duo produceert is daar het perfecte decor voor want de nummers op dit album zijn allemaal als softrock te categoriseren. Denk daarbij dan aan een mix van The Cardigans, Portishead, Curt Boettcher, Colin Blunstone, Serge Gainsbourg en zijn yé-yé meisjes en zelfs The Carpenters! En dan worden de nummers ook nog eens hemels geproduceerd door Cardigans producer Per Sunding.

Al in het beginnummer van het album, Seal My Lips, word je gelijk gegrepen door Cate’s zwoele stem in een intiem zwevend nummer waarin ook wel wat Cardigans invloeden te vinden zijn. Give It A Break is een softrock nummer met een licht bluesy geluid. Ruisende drums, zacht groovende akoestische gitaar, romige keyboards en uiteraard die heerlijke sensuele zang van Cate. Micha zorgt in Young And Pretty voor een desolate twanggitaar in een hijgerig en licht stuwend nummer. En die combinatie van hijgen en stuwen levert automatisch een zeer broeierig sensueel nummer op. Borrelende keyboards, zacht knisperende percussie, xylofoon…allemaal bestanddelen voor het dromerige When You’re Not Around. Licht funky met statige strijkers. Nothing But You All On My Mind heeft hetzelfde ondeugende/stoute geluid, dat sommige songs van Serge Gainsbourg ook kenmerkte. Dus ik betitel dit nummer bij deze als Zweedse “yé-yé”. De elektrische gitaar van Micha zorgt in Lonely Boy voor een rauw randje in een dromerig, funky Portishead-achtig nummer waarin Cate en zeer zwoel soort hijgzang produceert.
Promised Land is een zeer fraaie dromerige ballad waarin Cate je/mij met haar haast Lolita-achtige zang totaal betovert.
De statige, haast pastorale klanken van I Wish I Had A Girl doen denken aan het werk van zangeres Nico (Velvet Underground) terwijl de desolate folky ballad I Leave The City In Its Pose aan Nick Drake doet denken. In de dromerige pianoballad Lonesome Story laat ik mij maar al te graag door Cate’s slaapliedje in slaap wiegen.
De zeer breekbare ballad In Every Move sluit dit heerlijke album af. Zucht….wat is het leven van een recensent toch lekker……

01. Seal My Lips
02. Give It A Break