Israel Nash Gripka - Barn Doors and Concrete Floors

Israel Nash Gripka – Barn Doors and Concrete Floors

Format : CD / Label : Continental-Munich / Release : 29 Maart 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst : Dietmar Terpstra

Zo af en toe verschijnt er een Americana-plaatje van uitzonderlijke schoonheid. Totaal onverwacht, en tot dan toe ook totaal onbekend. Barn Doors and Concrete Floors van de in New York woonachtige Israel Nash Gripka is er zo een. Hij debuteerde in 2009 met New York Town, waarin hij het Americana-gevoel wilde projecteren naar het leven in de betonnen jungle van de metropool. Met Barn Doors is hij het anders gaan doen. Na een weddenschap met veel bier erbij versleepte hij een vrachtwagen vol opname-apparatuur naar een boerenschuur in de idyllische Catskill Mountains in upstate New York. Met een stel vrienden, onder wie Sonic Youth-drummer Steve Shelley, nam hij daar een elftal nummers op, die de luisteraar in schrijnende, en af en toe verstilde schoonheid naar de keel grijpen. De muziek van Gripka balanceert tussen het vroege werk van Neil Young en het beste van The Band, zonder in epigonisme te vervallen. Het zijn liedjes over verlies en liefde, het menselijk tekort en de manmoedige pogingen die een mens onderneemt om in een harde maatschappij het hoofd boven water te houden. Tot zover bekende thematiek. Maar wat Barn Doors and Concrete Floors tot een plaat maakt die met kop en schouders boven zijn genregenoten uitsteekt, is de opname-techniek. Gripka heeft een grondige hekel aan opnamestudio’s, die hij beschouwt als sonische fabrieken waar muzikale eenheidsworst wordt gemaakt. Hij deed de deuren van de schuur open, zette een rijtje klapstoeltjes op de grond, microfoon in het midden, en ging onder de sterrenhemel liedjes maken. Samen met de vogels, de insecten en zijn hond, die ook een blafje mee mocht doen. Het resultaat is adembenemend. Gaat dat luisteren!

Track Listing
1. Fool’s Gold 04:03
2. Drown 04:21