Recensie: Iron Bell Music – Glory To Glory

Iron Bell Music – Glory To Glory
Format: CD, Digitaal / Label: Essential Worship
Release datum: 19 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Iron Bell Music is een band uit Louisville, Kentucky die in 2017 debuteerde met het album ‘God That Saves’. Nu, amper een jaar later, is daar opvolger ‘Glory To Glory’. De groep is een begrip in Louisville, vooral onder gelovigen die aangesloten zijn bij Iron Bell Ministries.

Wat in 2009 begon als een kleine vereringsbijeenkomst is uitgegroeid tot grootse Worship Nights waar honderden mensen zich verzamelen in de Iron Bell schuur om de Heer te aanbidden. Iron Bell Music maakt hier deel van uit en wil er middels muziek voor zorgen dat mensen God echt leren kennen zoals hij werkelijk is en hen ertoe brengen hem lief te hebben en zich voor hem open te stellen. ‘Glory To Glory’ is live opgenomen tijdens één van deze bijeenkomsten.

Toen ik in eerste instantie ‘Glory To Glory’ opzette, hoorde ik vooral een rete strak spelende band, krachtige en pakkende pop en southernrock songs met her en der een vleugje country en folk, een prettig in het gehoor liggende stem (inclusief prachtig rauw randje) van leadzanger Stephen McWhirter die meteen binnen komt, raakt en wiens verhaal je gelijk gelooft. Dat was nog zonder echt de betekenis achter de liedjes en teksten te weten of de achtergrond van deze band te hebben onderzocht. Natuurlijk klonk hun liefde voor religie wel al meteen door omdat het een terugkerend thema is op deze plaat.

Ik ben alles behalve een religieus mens, ik heb totaal niets met religie en geloof. Maar deze band geloof ik wel meteen. De mannen vertellen echt een verhaal, er zit ontzettend veel gevoel en emotie in hun liedjes, er spreekt veel kracht en hoop uit en het wordt op een fantastische manier gebracht. De catchy melodie- en zanglijnen zing en neurie je zo mee, het enthousiasme en de passie spatten ervan af, het is strak en zowel de muziek als de instrumenten en de zang zijn perfect in balans. De goede mix en mastering zorgt er tevens voor dat alles ook nog eens duidelijk te horen is. Bovendien hoor je hoe zo’n goede live band Iron Bell Music is. Het staat werkelijk als een huis.

De mannen brengen hun songs vol overgave en slagen erin je in te pakken. Ik geloof heilig in hun oprechtheid en in hun werk. Aan overtuigingskracht geen gebrek. Alleen niet om je over te halen je te bekeren tot het geloof, maar wel in hun muziek en hun power. Ze zijn de Kensington onder de religieuze bandjes.

Iron Bell Music had een grote kunnen zijn in de muziekwereld, ware het niet dat ze zich zo vastklampt aan een geloofsovertuiging en het verkondigen van waarom men zich vooral moet inlaten met God. De mannen snijden zichzelf hiermee keihard in de vingers en zullen om die reden nooit een breed publiek aanspreken. Erg jammer. Mijn advies: pas de songs aan, leg de focus ergens anders en je trekt volle zalen in zowel de Verenigde Staten als in Europa.

Tracklist
01. Hallelujah Lives In Me
02. Glory To Glory