Recensie & Interview: Senna Black – The Recordings Of Senna Black, The Breeze, Happily Ever After

Senna Black – The Recordings Of Senna Black, The Breeze, Happily Ever After
Releasedatum: 2016 – 2017

The Recordings of Senna Black (EP 2016)
The Breeze (Single 2017)
Happily Ever After (Single 2017)

Tekst: Bennuman

De debuut EP van Senna Black, ‘The Recordings Of Senna Black’, met vijf nummers van haarzelf en partner/tekstschrijver David Draaisma kenmerkt zich door haar werkelijk prachtige en veelzijdige stem en een prima band die duidelijk veel ervaring laat horen. De arrangementen zijn ook van haar hand, de productie deed zij samen met Aart de Jong.

De opnames vonden plaats in Frankrijk waar de hele band compleet met technici en producer zich had teruggetrokken en een oude schuur had omgetoverd tot studio. “Een prachtige ervaring”, zo vertelde Senna mij. “Overdag hard werken in de studio en ’s avonds zaten we met elkaar rond het kampvuur opnieuw muziek te maken.”

“In tegenstelling tot de twee singles die we later live opnamen, waren we hier echt ook aan het experimenteren. Opnemen in meerdere lagen, andere uitvoeringen uitproberen, gitaar erbij, etc.”

Wat mij als recensent opvalt tijdens het beluisteren van de EP en de twee singles is de professionaliteit, maar ook de spontaniteit en de enorme energie die overkomt. Het is gewoon heel erg goed!
De nummers op de EP zijn divers qua stijl maar hebben allen goede, pakkende melodieën. Ik nodig je van harte uit om bij het beluisteren ook de teksten mee te lezen want de balans tussen melodie en tekst is perfect. Juist door deze combinatie ontstaat de echte emotie bij de luisteraar. Een beter visitekaartje had zij met deze EP ‘The Recordings of Senna Black’ niet kunnen afgeven.

01. When You Lose Someone
02. Ocean of Love
03. Higher
04. The Devil’s Arms
05. Here Comes The Rain

De twee singles ‘The Breeze’ en ‘Happily Ever After’ zijn opgenomen in de Wisseloord Studio’s in Hilversum en geproduceerd door J.B. Meyers. Beiden zijn dit jaar uitgebracht.
Sanne was erg blij met zijn aanpak: “hij liet ons gewoon spelen en was heel relaxed, hij keek niet naar details, had bijvoorbeeld niet heel veel microfoons opgesteld maar slechts drie. Hij hield het clean en puur.”
The Breeze is een vlot nummer met een stevige opening en ligt goed in het gehoor. Mooi is zeker het refrein met het koortje, wat je direct de prikkel geeft om mee te zingen.

De tweede single Happily Ever After is wat rustiger. Een mooie ballad, prachtig gezongen weer en met duidelijke Americana kenmerken.

Senna Black, een Nederlands talent waar we nog veel van zullen horen.

De band:
Sanne Hoeksma – Vocals
Jasper Blokzijl – Keys
Dennis Elderman – Drums
Michael Nieuwenweg – Bass
Nathaniel van Veenen – Guitar
Jeffrey Migchelsen – Guitar
Femke Hoeksma – Backing vocals
Petra Creutzberg – Backing vocals

Website: Senna Black

Gesprek met Senna Black

Interviewer: Bennuman
Tekst: Senna Black en Bennuman

Op een mooie herfstochtend heb ik met Senna Black afgesproken in Utrecht om een interview te hebben naar aanleiding van haar recente optreden op het Woodgrain Festival, haar twee singles die dit jaar uitkwamen en haar plannen voor de toekomst.

Blues Magazine/Bennuman (BM): “Wanneer ga je naar Amerika?”
“Ja, dat lijkt mij echt het einde! in 2019 zou ik dat heel graag willen gaan doen. Maar, een album opnemen in Amerika brengt veel voorbereidingen met zich mee en daar ben ik me van bewust.  Allereerst zou ik mijn werk als zang-docent hier in Nederland tijdelijk stil moeten leggen.

Daarnaast schrijf ik mijn eigen muziek en breng ik alles in eigen beheer uit, dat heeft een voordeel en een nadeel. Het voordeel is dat ik baas ben over mijn muzikale ideeën en uitwerkingen daarvan. Een nadeel is dat ik zonder bijvoorbeeld een platenmaatschappij alles zelf moet doen. Daardoor heb ik een langere tijd nodig voordat zo’n idee in werking kan gezet worden. Maar absoluut mogelijk uiteraard! Het hoeft ook geen nadeel te zijn, want ik heb de tijd. Wie weet dat ik J.B. Meijers, die mijn laatste twee singles The Breeze en Happily Ever After heeft geproduceerd, vraag om met zijn muzikale netwerk in Amerika mijn album te produceren. Alles staat nog open! Eén ding is zeker: ik ga sowieso het avontuur aan. Misschien beland ik wel in een oude studio in Austin Texas waar artiesten als Gary Clark Jr. ook hun plaat hebben opgenomen, helemaal te gek lijkt me dat”

BM: “Hoe schrijf je een song? Want je doet dat samen met je vriend David Draaisma, heb ik begrepen?”
“Het schrijven van een lied begint met een gevoel dat ik krijg van iets wat ik heb meegemaakt, wat ik zie om mij heen of lees. De muziek zit eerst in mijn hoofd. Ik speel en zoek de akkoorden op de piano en neem in klanken en losse flarden van woorden een eerste melodie op bij mij thuis.  David, mijn vriend en tekstschrijver neemt het over, en buigt zich over de uiteindelijke verwoording van het lied.

De sfeer van de muziek bepaald mede de tekst. Zo heel lang schrijf ik eigenlijk nog niet. Maar in de afgelopen jaren heb ik ontdekt dat het schrijven een therapeutisch effect heeft op de dingen die ik meemaak in mijn leven. Het verlies van een dierbare vriendin was de aanleiding om mijn gevoelens om te zetten tot muziek. Zo ontstond langzaamaan de Blues die David en ik samen creëren. We zijn van plan om in de toekomst onze muziek uit te brengen onder een eigen label/publishing bedrijf genaamd ‘The Dreamer and the Blues.”

BM: “Is bij jou het schrijven veranderd in de loop der jaren?”
“Ik schrijf nog steeds op dezelfde wijze als in het begin, maar hoe meer ik schrijf hoe kritischer ik word. Een voorbeeld: ik heb nu in totaal zeven nummers uitgebracht in de afgelopen twee jaar tijd, maar als je in mijn computer kijkt, hebben David en ik er misschien wel 150 geschreven ondertussen. Soms moet je tien liedjes schrijven waar vervolgens één nummer van opvalt. Maar het kan ook juist andersom gaan, mijn allereerste single ‘When You Lose Someone’ had ik in vijftien minuten op papier staan, bijvoorbeeld.

BM: “Hoe kijk je terug op vorig jaar en dit jaar en hoe zien de plannen er uit voor de naaste toekomst?”
“De tijd gaat snel, twee jaar geleden bracht ik mijn eerste EP ‘The recordings of Senna Black’ uit en sindsdien ongelooflijk veel gedaan, gemaakt en geleerd. Met als hoogtepunt de opname dagen in Wisseloord en het uitbrengen van de twee laatste singles. Uiteindelijk is het ook gelukt om op landelijke radio mijn muziek live te mogen spelen. Ik ben trots op de dingen die ik tot nu toe heb bereikt en ik geniet keer op keer als ik zing voor publiek.

Toch is het wel ongelooflijk lastig, merk ik, om in die flow te blijven en je muziek naar een hoger level te brengen. Er zijn zoveel factoren die er voor moeten zorgen dat je muziek een groter publiek bereikt. Waar ik dan ook altijd zo gelukkig van word, is dat ik heb gemerkt dat ik zo veel goodwill heb gekweekt bij al die creatieve mensen in mijn omgeving. Ik wil uiteindelijk dat de hele wereld mijn muziek kent en deelt, maar ik weet dat ik nog veel werk moet verrichten voordat ik daar ben, waar ik wil zijn. Komende tijd wil ik mij vooral focussen op het genereren van meer optredens. Huisconcerten doe ik graag momenteel. Die zijn klein en intiem en na afloop mag je met je publiek kletsen over je optreden, de beste feedback krijg ik van die mensen. Ondertussen begin ik met de eerste stappen voor het regelen van mijn muzikale reis naar Amerika. Kan niet wachten om weer met nieuwe muziek naar buiten te komen in ieder geval!”

BM: “Je had laatst een optreden op het Woodgrain Festival, hoe was dat?”
“ik vond het een goed opgezet festival waar het niveau verassend hoog lag. Goeie bands. Mooi om daar tussen te mogen staan. We speelden in een kleine bezetting dichtbij het publiek. Wie weet volgend jaar nogmaals! Ik speel graag in ‘het Noorden’. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Friesland. Het is toch een beetje bekend terrein.

BM: “Friezen steunen elkaar ook”.
“Ja, inderdaad, dat is zo. Ik voel mij er erg thuis. Omrop Fryslan is ook altijd een fijne supporter van Senna Black geweest. Ze bieden mij altijd een podium. En dan ben ik toch een beetje trots, om het thuisfront te laten zien wat ik allemaal in de Randstad aan het doen ben.

BM: “Naar welke muziek luister je als je thuis bent?”
“Nou, behalve de muziek die ik schrijf, lang niet genoeg. David en ik zijn grote Blues liefhebbers dus ik voel mij helemaal prettig bij muziek van Susan Tedeschi & Dereck Trucks, John Mayer, Chris Stapleton en Eric Clapton en zo zijn er nog wel meer die ik kan opnoemen. Moet wel eerlijk bekennen dat David degene is die mij enorm heeft aangestoken met Blues de afgelopen jaren. Vanaf het nieuwe jaar willen we ook meer concerten gaan bezoeken,  er is zoveel goeie muziek.  Pink Floyd staat ook regelmatig aan trouwens, heeft te maken met een tour die ik doe in december met Pink Floyd Project. Een aanrader om te komen kijken!

BM: “Met welke muziek ben je opgegroeid?”
“Als kind was ik net zo verslaafd aan muziek als nu. Het was zo fijn toen, dat je veel meer vrije tijd had en dan kon je jezelf bijvoorbeeld opsluiten met je discman op je kamer. Mijn smaak is altijd heel breed geweest. Maar er moest wel, net als in mijn eigen muziek, een grote dosis drama in zitten. Het kon mij niet zwaar genoeg zijn. Ik maakte gemakkelijk mijn huiswerk met Caruso van Lucia Dalla, Saint-Saëns of juist Aretha Franklin op de achtergrond.

BM: “Tijdens je optreden in Sappemeer zong je een lied van Janis Joplin. Nu ken ik veel van haar, maar dat nummer kende ik niet.”
“Nee, het was een lied vóór Janis Joplin. Een jaar of twee geleden ben ik gevraagd om voor het vrouwen theatercollectief ‘Fiere Vrouwen’ een lied te schrijven. Zij schrijven en zingen liederen over heldinnen van vroeger en nu. Omdat ik Janis Joplin altijd een indrukwekkende zangeres heb gevonden, heb ik gekozen om voor haar een lied te schrijven, ‘Voice of the Blues’. Op 12 januari zal ik deze uitvoeren als special guest tijdens de theater voorstelling van Fiere Vrouwen in Hoogeveen. Ik zie mijzelf in de toekomst nog wel eens een tribute creëren met haar songs.

4 december 2017|Categories: Interviews, Recensies|Tags: |0 reacties