Ina Forsman – Been Meaning To Tell You
Format: CD – LP – Digital / Label: Ruf Records
Releasedatum: 25 januari 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Bij de Finse muziekscene denk je al gauw aan de lading metalbands zoals Nightwish, HIM, Apocalyptica, en ‘de monsters van het Eurovisie Songfestival’ Lordi. Maar vanuit de hoek van de blues komt er een nieuwe naam aanstormen. In 2016 maakten we al kennis met de jonge zangeres Ina Forsman toen ze haar gelijknamige debuutalbum uitbracht. Met ‘Been Meaning To Tell You’ komt ze terug met wederom een geslaagd (en misschien nog sterker) album.

Net als haar debuutalbum is Forsman voor deze opvolger naar Austin, Texas gevlogen. Hier zijn de twaalf nieuwe zelfgeschreven nummers opgenomen onder leiding van producer Mark ‘Kaz’ Kazanoff. De liefde, in de vorm van goede maar ook slechte relaties, wordt uitgebreid bezongen. Een interessant duo is daarbij Whatcha Gonna Do en Why You Gotta Be That Way. In het kader van sexual harassment is het eerstgenoemde nummer geschreven vanuit het perspectief van een man die een mooi meisje op het oog heeft, terwijl het volgende nummer het perspectief beschrijft van een vrouw die liever met rust gelaten wil worden en zich op eigen zaken wil focussen. Forsman toont een eigen stijl in haar songwriting waarbij de diepste, puurste emoties worden afgewisseld met een portie zelfvertrouwen en humor (bijvoorbeeld de manier hoe ze een nies verwerkt in het couplet van Get Mine).

Muzikaal zit alles ook uitstekend in elkaar. De muziekstijlen vloeien van soul naar blues, en van jazz naar Latin. De flinke band die Forsman achter haar heeft staan speelt ontzettend strak en tilt de muziek naar een hoger niveau. Met deze kwaliteit is het meer dan verdiend om de lijst van muzikanten hieronder te noemen. Maar ondanks de aanwezigheid van al deze goede muzikanten besluit Forsman het album helemaal alleen af te sluiten. Met het a capella nummer Sunny laat ze horen dat ze eigenlijk helemaal geen begeleiding nodig heeft om indrukwekkend vocaal werk af te leveren.

Voor Ina Forsman ligt een goed jaar in het verschiet. Dit mooie album kan alleen maar meer andere mooie dingen met zich meebrengen. Al luisterend naar de slowblues Miss Mistreated zie je Forsman bijvoorbeeld zomaar in de voetsporen treden van een naam als Beth Hart. Laat dit album een voorbode zijn van weer een nieuw jaar vol virtuoze, vrolijke én ontroerende, maar vooral vermakelijke bluesmuziek.

Muzikanten:
Ina Forsman – lead and backup vocals
Red Young – piano, keyboards