Recensie: Imperial Crowns – 25 Live

Imperial Crowns – 25 Live
Format: CD – Digital / Label: DixieFrog
Releasedatum: 18 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

The Imperial Crowns, een bluesrock groep uit Los Angeles, draait al heel wat jaren mee in de muziekwereld. De band werd opgericht in 1997 en sindsdien heeft de groep vijf platen uitgebracht waarvan twee jaar geleden nog het succesvolle studioalbum ‘The Calling‘.
’25 Live’ is de nieuwste release. De band staat bekend om hun energieke en legendarische live optredens. Ook de groten der aarde weten van deze reputatie en om die reden deelde het trio het podium met onder andere Bob Dylan, Bruce Springsteen, Beck, Greg Allman, Taj Mahal, Freddie King, Billy Preston, Otis Clay, The Blues Brothers en acteur Johnny Depp. Niet zo gek dus dat de heren van The Imperial Crowns nu een live plaat uitbrengen waarop, jawel, vijfentwintig nummers te horen zijn.

Op ’25 Live’ vind je geen nieuwe werk, maar een verzameling van al eerder uitgebrachte songs in een live uitvoering. De vijfentwintig liedjes die gekozen zijn vormen een goede indruk van het oeuvre van de band, bovendien komt ook de veelzijdigheid van de groep duidelijk naar voren. Vuige bluesrock songs zoals opener Altar Of Love, of Blues Au Go Go, Diamond Cane en Drop Down Mama, worden afgewisseld met slow blues nummers als Liberate en Love Blues en funky tunes als Comin’ FuhYa, Lil Death en Papa Lawd. Een vergelijking met de Rolling Stones kan niet uitblijven. Die invloed hoor je duidelijk terug in liedjes als Hunt You Down, Star Of The West, I Gotta Right, Love T.K.O. en Miz Aphrodite. Daarnaast heeft de band ook nog een vleugje roots en Mississippi Delta Blues in zich, zoals te horen is op 93 Blues, Restless Soul, The Calling en Ramblin’ Woman Blues.
Met ’25 Live’ komt de befaamde live reputatie van The Imperial Crowns zeer goed uit de verf. Het is energiek, krachtig, strak en dynamisch en je hoort nergens dat gitarist en slide-speler J.J. Holiday, zanger en harmonicaspeler Jimmie Wood en drummer Billy Sullivan de zestig al gepasseerd zijn, nou ja, aan de rauwe doorleefde stem van Wood misschien. De mannen spelen er nog lustig op los en de energie en het enthousiasme spatten er vanaf. Je hoort hoe de charismatische Wood het publiek om zijn vinger wind en het vaak verpletterende spel van Holiday het publiek nog verder opzweept. Het zijn beide ras entertainers en alle drie muzikant in hart en nieren. Deze band geeft zich voor de volle honderd procent en staat als een huis!

Het trio wordt op dit dubbelalbum bijgestaan door de achtergrondzangeressen en percussionisten Rachel C. Wood (dochter van Jimmie Wood) en Debra Dopkin, de bassisten James Carter, Greg Boaz en Vince Bilbro, percussionist Mike Temp en saxofonist Spider Mittleman.
Leuk om te vermelden is ook dat de oprichter van Blues Magazine, Marco van Rooijen (tevens fotograaf, redacteur en webcoördinator) evenals onze eindredacteur, auteur en fotograaf Nineke Loedeman, verantwoordelijk zijn voor het artwork van dit te gekke live album.

CD 1
01. Altar Of Love
02. Big Boy