imelda may tribal

Imelda May – Tribal
Format: CD /Label: Decca
Release: 28 april 2014

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/)

De CD begint meteen erg goed met het titelnummer Tribal. Fijne rockabilly in een eigentijdse vorm. Net zo sensationeel als The Stray Cats begin jaren 80, die op een of andere manier destijds ook eigentijds klonken. De in Dublin geboren zangeres is hard op weg om een superster te worden. Ze trad bijvoorbeeld op met Jeff Beck en leverde een mooie bijdrage op het tiende studio album van Jeff Beck Emotion & Commotion in het nummer Lilac Wine.

Alle 12 songs op het vierde album Tribal van Imelda May zijn meeslepend gezongen en met name het stuwend drumwerk en het vlotte gitaarspel zorgen ervoor dat je bijna niet stil kan zitten als deze CD aanstaat. Bij sommigen zullen beelden naar boven komen van de late vijftiger / begin zestiger jaren, anderen zullen weer denken aan de rockabilly opleving in de jaren tachtig. En voor degene die deze tijden niet bewust heeft meegemaakt is de muziek wellicht een verademing in een wereld die geregeerd wordt door allerlei would-be zangeressen, die dagelijks te zien en te horen zijn in de populaire TV contests. Het natuurtalent Imelda heeft dit allemaal niet nodig.

Het is overigens niet alleen rockabilly wat de klok staat op Tribal. Wicked Way bijvoorbeeld klinkt heerlijk rootsy met fijn primitief aandoend percussiewerk en de ver weg klinkende trompet maakt het nummer nog zwoeler. Ideale muziek voor warme zomeravonden en om bij de ondergaande zon in een pastelkeurige open Amerikaanse slee op de boulevard langs het stand te taxiën. Maar ook in de doorsnee huiskamer gaan de voetjes van de vloer bij het horen van het voorlaatste CD nummer I Wanna Dance. On daarna nog lang en heerlijk weg te zwijmelen bij nummers als Gypsy In Me en Little Pixie.

Kortom: Een heerlijke moderne rootsy rockabilly CD! Een absolute aanrader!

Tracklist

1. Tribal