Ida Bang & The Blue Tears – Good To Me
Releasedatum: 1 februari 2019

Ook uit Zweden komen er de laatste tijd regelmatig albums, die afkomstig zijn van soul, of in elk geval soulvolle, bands en artiesten. Zoals in dit geval een album van Ida Bang & The Blue Tears uit Stockholm. De band rond zangeres Ida Bang bestaat uit gitaristen Leo Henriksson en John Bernström, bassist Patrik Engström en drummer Leo Sund.
Deze band speelt geen pure soul maar vermengt de soul met een aanstekelijk pop geluid en hier en daar met wat blues en funk invloeden.

Ze openen het album echter met een ouderwetse deep soul ballad, Forgive Me. Een nummer, dat uit de koker van een Dusty Springfield of Irma Thomas afkomstig zou kunnen zijn. Ida bewijst hier dat zij zowel krachtig, emotioneel als intiem, glashelder kan klinken. Zij wordt bijgestaan door haar warme, deinende en vooral soulvolle Blue Tears, die hier net zo lekker klinken als The Dap Kings.
Not The Same is een luchtig nummer met een hinkelend, haast reggae-achtig, ritme. Het nummer krijgt door die ingenieuze grooves zelfs een funky karakter terwijl de sprankelende gitaarpartijen in het refrein verantwoordelijk zijn voor wat Afrikaanse invloeden. De scheurende gitaarsolo zorgt dan weer voor een hard rockend geluid. In het opgewekt tintelende You Can’t Have It Both Ways gaat de band de soul-pop kant op. Gelukkig heeft de soul in dat geval de overhand.
Good To Me is een stuwend en vooral funky nummer, aangevoerd door de pompende drums en de funky gitaarriffs en ook nog een priemende funky gitaarsolo. Een J.J. Cale-achtige loomheid hangt over Everlasting Friend. Een intieme broeierige shuffle met Ida’s warme zang en een atmosferische gitaar. In het stuwende Shelter Me duikt een bluesy slidegitaar op. Dit nummer trekt weer meer richting de beginperiode van de Britse formatie Texas. No Bad At All is een super swingend nummer, dat overigens wel veel weg heeft van “Walking On Sunshine” van Katrina & The Waves. Ook is hier een duidelijke Motown beat te beluisteren. Er kan dus gerust over een aanstekelijk soul-pop nummer gesproken worden.
In de afsluiter Don’t You Worry gaat de band op de funky New Orleans toer met een “Hey Pocky A-Way” (Meters)-achtige groover.

Ida Bang & The Blue Tears bewijzen met dit album, dat ze in staat zijn om zowel flink soulvol te klinken als aanstekelijke nummers te schrijven. Ik werd in elk geval best wel vrolijk van hun album. Hier gaan we meer van horen!

01. Forgive Me
02. Not The Same
03. You Can’t Have It Both Ways