Hush Kids – Hush Kids
Format: CD – LP – Digital / Label: Tone Tree Music
Releasedatum: 26 oktober 2018

Tekst: Jurgen Bakker

Hush Kids maakt zijn debuut met dit gelijknamige album. Dit folk duo bestaat uit Peter Groenwald en Jill Andrews. Beide namen hebben al enige kilometers gemaakt in de muziekindustrie. Groenwald is een muzikant en producer die eerder al gespeeld heeft met The Civil Wars en John Mayer. Andrews is medeoprichtster van de alt-country band The Everybodyfields maar sinds 2009 gaat ze voornamelijk solo te werk. Ze zijn bij elkaar gebracht om voor andere artiesten muziek te schrijven, maar hierdoor ontstond er een muzikale en vriendschappelijke band tussen deze twee muzikanten. Tijdens een sessie in Groenwald’s studio stelt Andrews ineens voor om een band te beginnen. Luisterend naar dit eerste wapenfeit kan je concluderen dat dit een zeer goed voorstel is geweest.

Al bij het eerste nummer Morning Is Made ben je verkocht. De sterke kwaliteiten van dit duo komen meteen naar voren. Een fijne, zachte folksong met mooie melodieën en harmonieën. Met name het vocale samenspel van dit tweetal is indrukwekkend. Hun stemmen passen precies bij elkaar. Ze vullen elkaar feilloos aan met de mooiste harmonieën als resultaat. Maar ze vervallen niet in melancholische of clichématige nummers over de liefde die oneindig voortkabbelen. Met What’s Your Hurry, Love Is A  Made Up Word, en Talking To Myself durven ze ook wat meer gas te geven om de boel lekker levendig te houden. Dit betekent niet dat de rustige nummers overgeslagen moeten worden. Integendeel, ook nummers als Goodbye Rain, Wake Up, en Color Of Sadness betoveren met een aangename sfeer, dromerige melodieën, en intieme samenzang. Groenwald en Andrews weten de nummers zo af te wisselen dat je wilt blijven luisteren naar alles wat nog komen gaat. Dit houden ze dan ook vol tot de laatste noot op All My Love.

Wellicht eerst onbedoeld, maar deze samenwerking is uitgelopen op een geslaagd debuut van een nieuwe band. Een debuut dat hopelijk een langdurig gevolg gaat krijgen. Hush Kids pakt je op, laat je zweven op een serene wolk van harmonieuze folkmuziek maar laat je geen moment vallen. Groenwald en Andrews zetten je na ruim een half uur weer rustig op de grond terwijl je al uitkijkt naar hun volgende album.

01.Morning is Made
02.What’sYourHurry
03. GoodbyeRain