Foto Recensie: Hurricane Ruth - Ain’t Ready For The Grave

Hurricane Ruth – Ain’t Ready For The Grave
Format: CD / Label: Hurricane Ruth Records
Releasedatum: 10 maart 2017

“I am a hard rocking woman” zingt Hurricane Ruth in de gelijknamige track op deze alweer haar vierde cd.  Hurricane Ruth, een bijnaam die haar beste vriendin haar gaf onder de vermelding hoe kan uit zo’n kleine vrouw zo’n stem komen. Deze stem is krachtig en past perfect bij stevige blues rock, maar afgezet tegen haar eerdere cd’s is echte rauwe blues rock wat er op deze cd ontbreekt. Opgegroeid in het café van haar vader, een populaire hangout voor muzikanten van allerlei pluimage heeft ze allerlei stromingen binnen de blues meegekregen. Op deze vierde cd komt hier veel van terug.

Met top producer Tommy Hambridge (double grammy winnaar met Buddy Guy) en een keur aan top muzikanten zoals Reese Wynans (Stevie Ray Vaughn) op hammond en piano, Michael Rhodes (Joe Bonamassa) op bas, gitaristen Pat Buchanan (Faith Hill, Kenny Chesney) en Rob McNelley (Delbert McClinton) en met Tom Hambridge zelf op drums, heeft ze een gevarieerde cd opgenomen die productie technisch klinkt als een huis.

De cd opent met Barrelhouse Joe, een boogiewoogie die niet echt los komt. Het navolgende Hard Rocking Woman geeft een beter beeld van de power die Hurricane Ruth in huis heeft. Een van de betere songs is de slow blues Far from The Craddle, waar ze met de boodschap, “it is Far from the craddle , but ain’t ready for the grave”, uitdraagt dat het leven na je vijftigste ook nog veel uitdagingen bied.
Estiline, een vlot nummer met een lekkere gitaarsolo en een jankend Hammond orgel op de achtergrond gevolgd door het groovy Beekeeper wat swingt wat schuurt waarin je lekker jezelf kunt verliezen, jammer van het eind.  My Heart Aches For You, is een ballad die maar niet op gang komt, het mist een vlammende gitaar solo, daar waar Reese Wynans op zijn Hammond wel een lekkere solo neerlegt die het verdient beantwoord te worden en met op het einde toch een Ruth die alles uit de kast zingt.
Cheating Blues hoef je niet uit te leggen waar dat over gaat, met een lekkere whah whah in het gitaar werk een stampend bas loopje en weer opgevuld met de Hammond , met top muzikanten weet je wat je in huis haalt.
De cover van AC/DC Whole Lotta Rosie, had voor mij niet gehoeven, Ruth’s stem kan een dergelijk nummer gemakkelijk aan maar muzikaal blijft het net te lief, het is binnen de lijntjes kleuren, niet ruig genoeg. Voor een betere versie kan ik Nikki Hill aan bevelen, zoek die maar eens op bij YouTube (Doheny Blues Fest 2014).
Het mysterieuze For A Change is een van mijn persoonlijke favorieten op deze cd, huilende gitaren, met Ruth op zijn best. Let Me Be The One en Good Stuff, laten zien dat Hambrigde sterke nummers kan schrijven, blues nummers die ik zo Shemekia Copeland of Janiva Magness, vrouwen met meer soul in hun stem, ook zie zingen.
Het afsluitende Yes I Know, een gospel, is een beetje dissonant op deze cd. Wat de cd overeind houd is de sterke cleane productie die goed klinkt met ruimte voor alle muzikanten.

Maar zoals gezegd, afgezet tegen haar eerdere blues rock cd’s, luister maar eens naar haar debuut cd ‘The power Of The Blues… Feels Like A Hurricane’ uit 2011, is deze cd een totale andere belevenis. Deze trend werd al ingezet met de tribute EP die ze voor haar vader opnam. Het lijkt erop als of de storm in Hurricane Ruth een beetje is gaan liggen.

Far from the Cradle - Hurricane Ruth (original)

01. Barrelhouse Joe’s
02. Hard Rockin’ Woman