Recensie: Hunter & The Dirty Jacks – Chase The Moonlight

Hunter & The Dirty Jacks – Chase The Moonlight
Releasedatum: 6 april 2018

Dit tweede album van de band Hunter & The Dirty Jacks toont aan, dat we hier te maken hebben met een goede band waar echter meer in zit, dan dat er op dit album uitkomt. Het voornaamste euvel zit hem in het feit, dat dit album, qua productie, niet genoeg spettert om het tegen Southern rock aanleunende geluid van deze band uit Los Angeles, CA, recht te doen.
De band bestaat uit Hunter Ackerman (zang), Carmelo Bonaventura (gitaar), Jon Siembieda (gitaar), Aaron Barnes (bas) en Brian Lara (drums). Een bezetting met twee gitaristen waarin de gitaarliefhebbers onder ons veel plezier zullen beleven. Zoals gezegd zit het geluid van de band tegen de Southern rock aan.

Na een broeierig slide intro, met huilende harmonica, gaat Tumbleweed al even broeierig van start als een funky bluesshuffle met lichte Southern rock trekjes. De gitaristen laten gelijk al goed van zich horen met fel puntig gitaarwerk terwijl de zang van Hunter op die van Michel van Dijk lijkt. In Highway 1 zit een overduidelijk Southern rock geluid a la The Marshall Tucker Band of The Outlaws. Een mid-tempo ballad met zowel bluesy als countryachtig gitaarwerk. In de stampende rocker Liquor Store Fedora zijn door de rauwe slide Lynyrd Skynyrd invloeden terug te vinden. Door de wat vlakke productie komt het rauwe rockgeluid niet helemaal tot zijn recht. Dat is ook het geval in de lome Southern rocker Forty More Days And Forty More Nights. De rauwheid komt nu alleen van de gemeen snijdende gitaristen. Roman Highway is een zeer aangenaam zijpad van de Southern rock. Dit nummer doet namelijk denken aan het 60’s psychedelische geluid van Arthur Lee’s Love. Crucify is een sompig pompende rocker uit het Faces/Black Crowes straatje met wederom gemeen snijdende gitaren en een iets te vlakke productie.
De afsluiter, Leave Tomorrow, had, wat mij betreft, achterwege mogen blijven. Dit countryrock nummer schuifelt mij iets te gezapig voorbij.

Als deze band een goede producer in de arm neemt, die wel het rauwe rockgeluid van deze band naar boven weet te brengen, ben ik ervan overtuigd dat we in de toekomst een prima album kunnen verwachten. Nu belooft deze band veel maar komt het er nog niet helemaal uit.

01. Tumbleweed
02. Highway 1
03. Liquor Store Fedora