Hozier – Wasteland, Baby!
Format: CD – LP – Digital / Label: Columbia Records
Releasedatum: 1 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Het heeft maar liefst bijna vijf jaar geduurd voor Andrew Hozier-Byrne met zijn langverwachte tweede album kwam, maar eindelijk is ‘Wasteland Baby!’ een feit. Gelukkig verraste de Ierse singer-songwriter ons vorig jaar september met de EP ‘Nina Cried Power’, wat het wachten op zijn tweede langspeler iets draaglijker maakte. Na het horen van de EP wisten we het zeker: Hozier had nog veel meer in zijn mars dan alleen de monsterhit Take Me To Church uit 2013 en zijn titelloze succesvolle debuut uit 2014. Met opvolger ‘Wasteland, Baby!’ bewijst Hozier nogmaals een rasechte artiest te zijn.

Opener Nina Cried Power, eerder al verschenen op de gelijknamige EP, is er weer eentje van het kaliber Take Me To Church; een powervolle gospelsoul song waarop Hozier samen met de legendarische gospelzangeres Mavis Staples (79) helemaal los gaat. Het is een spannend en intens nummer waarbij er echt naar een climax toegewerkt wordt. De ontlading is dan ook fantastisch; Staples en Hozier gooien hun gouden keeltjes volledig open. De kracht en de energie spat er vanaf en komt werkelijk uit hun tenen. Bovendien laten ze hiermee letterlijk hun stem gelden; het is een protestlied om mensen te bewegen op te staan en iets aan de wereld te veranderen en tegelijkertijd is het een eerbetoon aan artiesten die ook hun stem lieten horen in onzekere tijden. Nina duidt op Nina Simone, maar naast haar worden ook Billie, Mavis, Curtis, Patti, Lennon, James Brown, B.B., Joni, Seeger, Millie, Kenny, Dylan en Woody genoemd. Een ijzersterke openingstrack die staat als een huis, met een duidelijke boodschap die er geen doekjes om wind.
Movement, dat eind 2018 al is uitgebracht als single, doet qua opbouw, instrumentatie, zang en sfeer sterk denken aan Take Me To Church. Het is bijna net zo indrukwekkend en heeft een soortgelijke impact. No Plan behoort met z’n snerpende rockende gitaarriff, funky basloopje, aanstekelijke poppy melodielijnen en sterke vocalen eveneens tot de favorieten op dit album. Al is er geen één track op ‘Wasteland, Baby!’ die minder goed is, alleen als je kijkt naar de impact van een nummer en dus welke de meeste indruk achter laat, zit er wel degelijk verschil in.
Het zijn niet alleen de liedjes waar groots uitgepakt wordt die de meeste indruk maken, maar juist ook de ingetogener songs zoals het melancholische As It Was, dat naast Andrew’s fijne tokkelende gitaarspel en zang, prachtig ingekleurd wordt door piano en strijkers. Shrike, dat eveneens op de ‘Nina Cried Power’ EP staat, is ook zo’n juweeltje waarop het uitstekende gitaarspel en de soulstem van de Ier centraal staan. Het bluesy Talk, met z’n intense bijna dramatische sfeer, indringende orgel en dito gospelzang, laat eveneens een diepe impressie achter. Evenals de schitterende stemmige titeltrack die Hozier met recht tot het laatst heeft bewaard. Het is een waardige afsluiter van een zeer geslaagd album.

Hozier durft op ‘Wasteland, Baby!’, overigens net als op zijn debuut, te experimenteren met verschillende geluiden en stijlen. Zijn muziek is tegelijkertijd weids, groots en meeslepend alsook klein en intiem. Het gaat van gospel en soul tot blues en Americana en van pop tot rock. Niemand weet deze genres zo goed met elkaar te integreren en te combineren als de jonge singer-songwriter. Dat is precies de reden waarom hij zo’n groot publiek aanspreekt en waarom hij zo ontzettend populair is. Hij doet exact wat hij wil, volgt zijn eigen kop, denkt goed na over hoe alles moet klinken en waar wat moet komen. Andrew is niet alleen een uitmuntende zanger en songwriter, maar ook een fantastische componist en arrangeur. Zijn muziek is zeer weldoordacht en daarnaast heeft hij ontzettend veel passie en bezieling. Dat zie, hoor en voel je aan alles. Zijn gouden strot; dat warme soulvolle gospel geluid dat hij van nature bezit met dat enorme bereik, doet de rest. Hij weet tot in het diepst van je ziel te raken en kan echt een verhaal over brengen.

’Wasteland, Baby!’ is een intrigerend en grandioos album dat zijn debuut zeker evenaart, zo niet overtreft.

01. Nina Cried Power
02. Almost (Sweet Music)