Recensie: Hozier – Nina Cried Power (EP)

Hozier – Nina Cried Power (EP)
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Rubyworks
Releasedatum: 6 september 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk is de Ierse singer-songwriter Hozier terug. Dit keer  niet met een volledig album, maar met de EP ‘Nina Cried Power’.
In 2013 betoverde Andrew Hozier-Byrne ons met zijn waanzinnige stem op de single Take Me To Church. In 2014 bracht hij zowel zijn eerste EP ‘From Eden’ als zijn succesvolle debuut ‘Hozier’ uit. Hiermee verwierf hij bekendheid over de hele wereld. Nu, vier jaar later, brengt hij vier gloednieuwe songs op de markt.

Op het eerste nummer, de gelijknamige titeltrack, zingt Byrne samen met niemand minder dan de legendarische gospelzangeres Mavis Staples (79). Zoals de titel al doet vermoeden is het een zeer powervolle song waarbij beide zangers het onderste uit de kan halen en hun longen uit hun lijf zingen. De twee stemmen kleuren prachtig bij elkaar.
NFWMB (Nothing Fucks With My Baby) is daarentegen heel ingetogen en melancholisch. Ook dit nummer komt, evenals Nina Cried Power, direct binnen. Niet alleen door de mooi geschreven zanglijnen, maar ook door de goede harmonische afstemming van de instrumenten. Alles vloeit prachtig in elkaar. Dat, in combinatie met die fenomenale soulstrot van de jonge Ier, maakt dit het mooiste nummer op de EP.
Moment’s Silence (Common Tongue) heeft een heel country, blues en Americana-achtige feel door de stampende beat van de drum, de ronkende uptempo gitaar en de Hammond die het  blues landschap verder inkleurt.  Ook afsluiter Shrike heeft een behoorlijke Americana sound, maar wel gemixt met een vleugje folk. Het is een rustig liedje dat gedragen wordt door mooie strijkarrangementen en het prachtige akoestische gitaarspel van Hozier zelf.

‘Nina Cried Power’ is een zeer afwisselende EP geworden, maar Hozier heeft er wel voor gezorgd dat alles een perfect geheel vormt. Hij houdt gelukkig vast aan zijn originele kenmerkende sound maar weet wel interessant te blijven door meer tinten aan zijn toch al rijke kleurenpalet toe te voegen. De singer-songwriter bewijst met deze EP maar weer eens wat voor een geweldige zanger, liedjesschrijver en gitarist hij is. Nu is het wachten op zijn tweede volledige album.

01. Nina Cried Power (featuring Mavis Staples)
02. NFWMB
03. Moment’s Silence (Common Tongue)