Recensie: Howlin Rain – The Alligator Bride

Howlin Rain – The Alligator Bride
Format: Vinyl LP – Digital / Label: Silver Current Records
Releasedatum: 8 juni 2018

Liefhebbers van knallende gitaarduels opgelet!! De band Howlin Rain uit Oakland, Californië, heeft namelijk een nieuw album uit! En deze Southern rockers zijn sinds hun debuutalbum uit 2006 behoorlijk productief geweest want dit is namelijk al hun achttiende (!) album. De band bestaat uit Ethan Miller (zang en gitaar, ook bekend van Comets On Fire), Jeff McElroy (bas), Dan Cervantes (gitaar en pedalsteel gitaar) en Justin Smith (drums).
Zelf noemen ze hun muziek “swampy rock & roll” maar ik hou het liever op Southern rock met flinke invloeden van Lynyrd Skynyrd.

Hun nieuwe album opent met Rainbow Trout, een zinderende Southern rock boogie van het stevige soort. Uiteraard met messcherpe gitaarduels en hard huilend slidegitaarwerk. De stuwende rocker Missouri past perfect in het Lynyrd Skynyrd hokje. In dit nummer worden harde snerpende momenten afgewisseld door rustigere passages. De pompende rock heeft hier echter de overhand. En wederom met weergaloze gitaarduels. Speed is een melancholische ballad waarin het harde rockgeluid even aan de kant wordt gezet voor een meer ingetogen nummer met hemels huilende pedalsteel gitaar. The Wild Boys is één van de langere nummers (ruim 8 minuten). Een loom tintelend mid-tempo nummer met countryrock invloeden. De band geeft pas op het eind van het nummer gas en gaan er dan al galopperend, rockend vandoor met tegen elkaar opboksende gitaren. De mid-tempo rocker Alligator Bride draagt een duidelijk Skynyrd stempel. Een nummer met soulvolle, gekwelde zang, stevige gitaarriffs en snerpende soli. In The Evening is een akoestische ballad. Ingetogen en daardoor automatisch breekbaar, vol weemoed en verlangen. En daar past een huilende pedalsteel natuurlijk perfect in.
De afsluiter Coming Down duurt ruim acht minuten. Een broeierig Southern rock nummer met Allman Brothers-achtig gitaarwerk. Het nummer werkt langzaam naar een climax met gierende gitaren.

Howlin Rain heeft een prima album afgeleverd met Southern rock van prima kwaliteit.