howlin-bill-hungry

Howlin’ Bill – Hungry
Label: Music Avenue/Blues Boulevard, release datum 24 oktober

Door: Jan Hogenberg

Het Belgische label Music Avenue heeft een sublabel met een leuke variatie, Blues Boulevard. Waar vader Avenue zich op allerlei muziekgenres richt en enkele grote namen in de presentatiemap heeft zitten zoals Delta Moon, John Mayall, Wishbone Ash en Tony Joe White, maar ook jazz en hip-hop artiesten, moet zoonlief Boulevard het doen met de bluesmuzikanten van vooral Belgische komaf. Zo ook Howlin’ Bill en Doghouse Sam & his Magnatones.

Howlin’ Bill is van nagenoeg hetzelfde kaliber als Doghouse Sam & his Magnatones. Alhoewel Bill zelf niet huilt maar vooral zijn bluesharp er flink tegenaan gaat. Dit kwartet speelt al nagenoeg 15 jaar in dezelfde bezetting en heeft heel Europa inmiddels gezien op allerlei festivals en kroegtochten. Geen juke joint is in deze veldtocht overgeslagen. Reden dus voor een feestje met het uitbrengen van hun inmiddels 7e album Hungry.

Hun laatste album uit 2013 Midnight Hero was een compilatie van hun live-album Live at Ancienne Belgique uit 2009, de EP Howl uit 2012 en eerdere albums. Tijd voor 12 nieuwe bluesnummers van eigen hand en een van Zweedse komaf. Deze bluesmannen moet je niet thuis via je platen- of cdspeler beluisteren maar opzoeken in jouw bluescafé. Live komt deze muziek pas echt tot zijn recht. De studio geeft alleen maar druk op het maken van geen foutjes en dan het komt er toch alleen maar te geforceerd uit. Met name de zang is wat houterig, Bill mag dan zijn artiestennaam zijn, uiteindelijk hoor je dat hij van de Lage Landen komt.

HOWLIN' BILL (B) - turn out the lights. 2013

Pure muzikanten die raad weten met een mix van blues, rockabilly, boogie en rock ’n roll. Walkin’ Winne en Daddy T drijven met hun ritme-tandem dit kwartet de snelweg op en Little Jimmy en Howlin’ Bill geven de richting aan. Scherpe bluesharp en leuke teksten. Dit album had iets meer variatie wat betreft tempo mogen hebben en kent een afsluiter die hier niet thuis hoort: Rudolph moet vooral op de Noordpool blijven.

Dat Howlin’ Bill hongerig is snap ik, ze willen graag weer op pad om hun muziek de tent in te smijten. Eet smakelijk heren, Play The Blues!! Op 1 november is hun presentatie in Café BP Theadrôme.

Howlin Bill’s 15 years Birthday Bash
Zaterdag 1 November 2014