Howe Gelb –  `Sno Angel Like You + `Sno Angel Winging It
Format: 2CD – 2LP / Label: Fire
Releasedatum: 23 september 2016

Tekst: Fons Delemarre

Howe Gelb is een muzikale veelkunner en veelwiller uit Tuscon, Arizona. Gespecialiseerd in lome, stoffige, soms Mexicaans getinte western-achtige muziek heeft hij tientallen cd’s gemaakt . In veel verschillende combinaties (o.a. Calexico, Iron and Wine), maar ook solo heeft dat door de jaren heen tot een zeer divers en tegelijkertijd zeer herkenbaar geluid geleid. Dat is des te meer bijzonder als je in aanmerking neemt dat zijn muziek een zéér breed spectrum aan stijlen en klanken bestrijkt. Dat gaat van fluisterzacht tot snoeihard en van zeer melodisch tot woest gefreak. In dit licht bezien is het dus niet onverwacht dat er nu een heruitgave van een tien jaar oud album ligt dat hij gemaakt heeft met een gospelkoor: het Canadese Voices of Praise Gospel Choir. En het is dus ook niet vreemd dat deze combinatie niet alleen nog steeds goed werkt, maar nog steeds staat als een huis. ‘‘Sno Angel Like You’ laat horen dat Gelb’s muziek (één man met spaarzaam instrumentarium) en een krachtig gospelkoor perfect kunnen matchen. Maar dan wel met behulp van de muzikale ideeënrijkdom en fantasie van een man als Gelb. Opgenomen op de typische Calexicomanier staan Gelb en het koor pal naast je, in je eigen kamer en is er dus geen ontkomen aan de indringende muzikale schetsen die ze samen uitwerken tot nummers die vaak ingetogen beginnen en uitbundig eindigen. Het gitaargeluid roept weemoedige herinneringen op aan het schijnbaar sobere, maar o zo swingende strummen van J.J. Cale. Het koor voegt intensiteit en gevoel toe. Kortom: een onverwachte maar zéér geslaagde combinatie. Gelb zou Gelb niet zijn als er bij deze reissue geen extra’s zouden zitten.’ ‘Sno Angel Like You’ gaat vergezeld van de cd ‘`Sno Angel Winging It’ met live-uitvoeringen van negen nummers die op het studio-album staan. Om het zoekplaatje compleet te maken, staan er vijf nummers op de live-cd die niet op het studio-album staan. In het totaal bestaat deze dubbelcd uit dertig tracks op twee cd’s. Gelb schreef de nummers met de inbreng van het koor in gedachte en het is opvallend hoe goed de muziek van Gelb zich leent voor de inbreng van een gospelkoor. Hij zingt het ene nummer nog ingetogener, fluisterzacht dan het andere. Vergelijkbaar met Lou Reed en Tom Waits in hun praat-zang nummers. Maar het koor zorgt ervoor dat vrijwel ieder nummer een interessante spanningsboog heeft. Luister maar eens naar Love Knows No Borders. Fluisterzang, summier gespeelde heldere rockgitaar met basic licks en een ingetogen koor. Met name bij de live-uitvoering neemt het volume van zang en gitaar halverwege sterk toe, om vervolgens door het koor weer ingetoomd te worden. Een korte, woeste eruptie op gitaar sluit de song af. Resultaat: adembenemende muziek. De kenmerkende Calexico-uitbarstingingen ontbreken op ‘‘Sno Angel Like You’ gelukkig ook niet. The Voice Within bevat één minuut en tien seconden ouderwets overstuurd bluesy gitaargeraas. Terecht vond Gelb het zonde om het ons niet te laten horen. Mijn advies: laat je meeslepen door de muzikale, soms een tikje maniakele eigenheid van Gelb en de Voices of Praise en je maakt een boeiende trip. “The occasionally unassuming, semi-mumble of Gelb’s voice contrast marvelously with the trained, primed-for-transcendence-quality singing of Voices of Praise.” (Tiny Mix Tapes).

CD 1: ‘Sno Angel Like You
01. Get To Leave
02. Paradise Hereabouts