Recensie: Howard Glazer – Stepchild of the Blues

Howard Glazer - Stepchild of the Blues

Howard Glazer – Stepchild of the Blues
Label: City Hall Records

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk

De vierde CD van Howard Glazer Stepchild Of The Blues was even aan mijn aandacht ontsnapt. Geheel ten onrechte want het is een prima blues / roots/ rock CD. Alle nummers zijn geschreven door Howard zelf, die het geheel ook met veel gevoel geproduceerd heeft.

Ditmaal is hij niet met zijn band de EL 34’s te horen, maar met prima muzikanten die echt iets kunnen toevoegen en dat ook doen. Bijvoorbeeld Harmonica Shah met prachtig mondharmonicawerk op de nummers Gas Pump Blues en Hurtful Feeling. Het laatste nummer is het hoogtepunt van de CD, waarop behalve het geniale mondharmonicaspel van Harmonica Shah ook het lekkere ‘vette’ slidegitaar werk van Howard erg goed uit de verf komt. Een heerlijk slepende slow blues!

Overigens begint de CD al meteen al goed met Don’t Love You No More. Prima in het gehoor liggende uptempo bluesrock met wederom ‘vet’ gitaarwerk van Howard Glazer en stuwend baswerk van Chris Brown. De soulvolle achtergrondzang van Maggie McCabe en Stephanie Johnson maken dit nummer helemaal af. Shakin’, een nummer dat gebouwd is op de gitaarriffs van Bo Didley, is te weinig avontuurlijk, dat hebben we allemaal nu wel gehoord. Het volgende nummer Gas Pump Blues maakt het weer helemaal goed. Gaaf uitgevoerd, oorspronkelijk werk met een modern thema (de hoge benzineprijs).

Telephone blues is weer iets te weinig origineel (het begin doet heel erg denken aan It Hurts Me Too), maar dat wordt ten dele goedgemaakt door het “spoelende” orgelspel van Larry Marek. Dan volgen Honey & Spice, recht toe recht aan bluesrock, hier ook weinig nieuws onder de zon, maar wel lekker strak gedrumd door Charles David Stuart en het mooie Dylan-achtige Somewhere met Howard nu ook op de akoestische gitaar met fraaie, stemmige achtergrondzang van Maggie McCabe en Stephanie Johnson.

Na het bluesy rocknummer Cried All My Tears en Liquor Store Legend, met geweldig samenspel van Howards Glazer op gitaar en Larry Marek op orgel het, zoals al eerder gememoreerd, absolute hoogtepunt van de CD: Hurtful Feeling.

Kortom: Een mooi geproduceerde en redelijk gevarieerde CD. Degelijke, maar niet erg avontuurlijke blues / roots/ rock, die voortbouwt op het fundament dat door andere blues / roots/ rock artiesten reeds is neergelegd. Over de musici kunnen we kort zijn: allemaal van grote klasse. Een prima CD dus!

1. Don’t Love You No More
2. Shakin’
3. Gas Pump Blues