Recensie: Hollow Hearts – Annabelle

Hollow Hearts – Annabelle
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Westergaard Records
Releasedatum: 16 maart 2018

Scandinavië is een deel van Europa met een geheel eigen, mystieke sfeer. Die proef je bijvoorbeeld al in de vele Scandinavische thriller series. En in de muziek uit Scandinavië word je er ook mee geconfronteerd. Zo ook op het debuutalbum van de Noorse band Hollow Hearts. De band bestaat uit Ida Løvheim (zang, gitaar, accordion), Christopher Nicolai Mathisen (zang, gitaar en pedal steelgitaar), Ida Karolina Nordgård (zang, bas) en Mikael Pedersen Jacobsen (zang, drums) en is afkomstig uit het noorden van Noorwegen. Na een aantal singles is hier dan hun eerste album en dat is van een betoverend mooie kwaliteit.
Je zou het geluid van deze band als roots muziek kunnen aanduiden maar dan wel met een zeer eigen, Scandinavisch, gezicht. Af en toe aangevuld met elementen uit de folk, blues en rock. Het meest in het oor springend is de geweldig mooie samenzang van deze band.

De band opent met Annabelle, een zwevend folky nummer met zacht tokkelende gitaren, xylofoon en glijdende pedalsteel. Dit betoverende instrumentale nummer is de aanloop voor het tweede nummer, Parade. Een krachtig rootsnummer waarin de rockende gedeeltes worden afgewisseld met meer ingetogen stukken. De sfeer blijft echter van een zwevend, atmosferisch karakter.
Ook When We Get There zweeft mysterieus en donker je oren binnen. De hemelse zang is in dit nummer zeer sfeerverhogend. Een pracht van een mistroostige ballad! De zang in Down To The Wire is Suzanne Vega-achtig en dat verraadt al dat het hier om een warm deinend folknummer gaat met een melancholiek trillende elektrische gitaar en verbluffend mooie samenzang. Trouble Prelude is de aanloop voor het nummer Trouble en bevat wederom die prachtige zwevende samenzang, slechts begeleid door door een sfeervolle gitaar en zacht bonkende drums. Trouble heeft een meer bluesy karakter, mede door het gitaarwerk en de licht funky drums. Keep Moving On opent met solozang waarna een weemoedige ballad begint, die uiterst breekbaar voortschuifelt.
Into The City is weer een voorbeeld van zo’n warm glijdend nummer met huilende steelgitaar en zachte brushes. Dan laat de band haar fellere kant horen in het Neil Young-achtige Things We Hide. De samenzang heeft een hoog Clannad karakter. Dat lijkt een onwaarschijnlijke combinatie die echter wonderwel werkt. Na de stemmige ballad Red House Song, met accordeon, trekt de band nogmaals fel van leer in The Line. Een energieke rocker met een Tom Petty-achtig geluid. In een Twin Peaks/Clannad achtig muzikaal decor wordt de Peter in kwestie verlaten en daar hoort uiteraard een hartverscheurende ballad bij.
Tot slot komt Annabelle Pt. 2 nog voorbij om dit prima album af te sluiten. Een album met een betoverend zwevend geluid.

01. Annabelle
02. Parade