Recensie: Hogjaw – Way Down Yonder

Hogjaw – Way Down Yonder
Format: CD – Digital / Label: Snakefarm Records
Releasedatum: 16 maart 2018

Na het behoorlijk tegenvallende album van de Allman Goldflies Band is het heerlijk om te melden dat er nu wel een Southern rock album verschenen is, dat voor de volle honderd procent overtuigt.
Verantwoordelijk daarvoor is de band Hogjaw uit Arizona. De band bestaat al zo’n 10 jaar en bestaat uit Elvis DD (bas), Jason “Kwall” Kowalski (drums), Jimmy Rose (gitaar) en Jonboat “JB” Jones (zang, gitaar, banjo). Dit is hun zesde album en dat staat vol met prima harde Southern rock waarin je het geluid van The Allman Brothers Band, Lynyrd Skynyrd en ZZ Top regelmatig voorbij hoort komen.

Het album start met Back Home Today. Southern rock ten voeten uit! Country invloeden worden moeiteloos ingepast in spetterende bluesy rock. Het feit, dat het stemgeluid van Jonboat Jones op dat van Gregg Allman en Ronnie Van Zant lijkt is dan mooi meegenomen. Uiteraard ontbreekt ook bij deze band het prima bluesy gitaarwerk niet.
Eigenlijk staat er geen slecht of minder nummer op dit album. En dat kan bijvoorbeeld van de latere albums van The Allman Brothers Band niet gezegd worden. To Hell With The Rest heeft een fel, smerig ZZ Top-achtig begin. Dat ZZ geluid blijft trouwens gedurende het hele nummer aanwezig. Een logge funky bluesrocker waarin ook Lynyrd Skynyrd terug te horen is. Brown Water is een spetterende Skynyrd-achtige boogie vol superstrakke breaks en met een onweerstaanbare drive. North Carolina Way is een loom midtempo nummer met een behoorlijk fel rockend refrein vol vlammend gitaarwerk.
Het sompig voortrockende Way Down Yonder zit met zijn funky bluesgeluid ergens tussen ZZ Top en Skynyrd in. Na het stug doorpompende en dreigende Dark Horse volgt het rustpunt van het album. De bluesy ballad Redemption met sfeervol gitaarwerk. Daarna treden de pompende funky grooves weer aan in Got A Pencil met staccato gitaar, die een spetterende versnelling in zet. Ik geef mij maar al te graag over aan de schroeiende harde funky rock van Never Surrender of aan het lome Beast Of Burden (Roll On). En het zouden geen echte Southern boys zijn als er niet gevist zou worden. Dat gebeurt al lallend in het akoestische bluegrass nummer Talk About Fishin’ waarop de band wordt bijgestaan door “medevissers” Ray Goodwin op fiddle, Tony Martinez op akoestische gitaar, Irish Mike Harrison op de mandoline en John “JR” Rickard op de pedal steel en dobro.

Hogjaw heeft een kwalitatief hoogstaand en vooral hard album afgeleverd dat blind door alle Southern Rock fans aangeschaft kan worden.

01. Back Home Today
02. To Hell With The Rest