Recensie: Hoa Queen – Hoa Queen

Hoa Queen – Hoa Queen
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Beast Records
Releasedatum: 4 maart 2018

Wanneer het geluid van een band of album als “dark swamp rock” omschreven wordt en de teksten over moord en liefde gaan, is mijn interesse direct gewekt. Niet dat ik nou zo’n moordlustig type ben maar meer omdat ik weet dat dit tot bijvoorbeeld murder ballads a la Nick Cave of Johnny Cash kan leiden.
En de Franse band Hoa Queen uit Lanmeur lost die verwachtingen helemaal in op hun nieuwe album. De band bestaat uit Aurélie de Chalvron (zang), Aude Le Moigne (zang, banjo, pedalsteel, gitaar), Xavier Soulabail (bas, zang), Joachim Blanchet (drums, toetsen) en Eric Cervera (gitaar).
Verwacht op dit album geen vrolijk swingende of heftig rockende muziek. Nee, hun muziek zit vol met wanhoop, pijn, weemoed, verlangen en woede.

De opener Marjorie is een langzame shuffle met galmende twang gitaar in een vroege jaren ’60 rhythm & blues geluid a la Frankie Ford’s “Sea Cruise”, maar dan uiterst spaarzaam muzikaal ingekleurd. Met een zwevend orgel en uiterst zwoele zang, die in de koortjes haast engelachtig klinkt. Denk aan een rhythm & blues versie van de 10,000 Maniacs en je komt in de buurt van het geluid van dit nummer. Willow heeft hetzelfde breekbare geluid maar dan aangevuld met een banjo en een nadrukkelijkere rol voor de warme twanggitaar. Een nummer a la PJ Harvey/10,000 Maniacs waar de weemoed vanaf spat.
Betty is daarna een donkere bluesy ballad met de banjo die voor de folkelementen zorgt. Het nummer is een bittere aanklacht tegen het misbruik binnen de RK kerk met een tekst als “we will never let you rest” met wrang klokkengelui op het eind. Aileen bevat een langzaam gonzende gitaar en engel-achtige zang en gaat over een dame, die in een bar op haar “prooi” zit te wachten. Dit nummer gaat over in een gemeen fuzzende rocker met een tekst als “you were looking for love, you found a gun in my glove”. Norma Jeane gaat uiteraard over het trieste leven van Marilyn Monroe. Een bitterzoete shuffle met het motto “behind the beauty lies another story”. Een langzaam tokkelende eenzame banjo en dreunende drums zorgen voor een melancholisch zwevende sfeer in June. Lizzie is een uiterst bluesy nummer met een rauw geluid waarin inderdaad een swampy geluid zit. Een nummer waarin de liefde, verlangen en pijn weer onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Het laatste nummer van het album, Lucia, is een Spaanstalig nummer met een desolaat geluid.

Deze band verdient het om even groot te worden als bijvoorbeeld 10,000 Maniacs of PJ Harvey.

01. Marjorie