night train to budapest

Henrik Freischlader – Night Train To Budapest
Format: CD + LP /Label: Cable Car Records
Release: 29 November 2013
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Andre Wittebroek

Henrik Freischlader komt nu met zijn nieuwe album Night Train To Budapest, na zijn vorige House In The Woods. Sinds 2006 heeft hij elk jaar een studioplaat uitgebracht en daar tussendoor nog enkele dubbel-live albums en een dubbel DVD. Verder dit jaar nog de samenwerking met Layla Zoe, alle muziek voor haar CD The Lily geschreven en geproduceerd. Net als ene Joe Bonamassa dat ook allemaal doet (Beth Hart). Beiden lijken wat dat betreft erg op elkaar: harde werkers, zeer gedreven, energiek en ze brengen hun muziek uit op eigen labels en houden zo alles in eigen hand. Het zijn ook nog eens goede vrienden. Veel parallellen dus.

Net als op alle voorgaande CD’s heeft Henrik alle nummers zelf geschreven en geproduceerd, zowel de teksten als ook de muziek en speelt hij alle instrumenten zelf, behalve het Hammondorgel dat door vast bandlid Moritz Fuhrhop wordt bespeeld. Op deze CD staat niet, zoals op het meeste vroegere werk, de gitaar centraal maar  de songs zelf. Ze zijn erg goed geschreven, tekst en melodie passen perfect bij elkaar en het typische, herkenbare Freischlader geluid en zijn stijl haal je er direct uit. De teksten gaan over de invloed die relaties op mensen hebben, zoals  wat je vroeger meegemaakt hebt, neem je mee in je latere leven. Verder komt het materialisme, geld en macht aan de orde en dat die volgens Henrik niet bepalend zijn voor het echte geluk. Dat zit in de kleinere dingen als vriendschap, vertrouwen, vooral het sociale aspect.  In A Better Man bijvoorbeeld, schrijft hij over zichzelf, hoe hij dingen uit zijn leven anders zou doen als hij de kans kreeg.

Toen ik de CD voor de eerste keer hoorde, wist ik niet goed wat ervan te denken. Het klonk anders, wel typisch Freischlader, maar een iets andere invalshoek had het. Het leek serieuzer in de opzet. Nu ik de CD meerdere malen heb beluisterd merk ik hoe goed hij eigenlijk is. Bij elke draaibeurt wordt hij beter.

De nummers variëren van rockig Gimme All You Got, Down To The Road, boogie Shame tot ingetogen ballads Thinking About You, Caroline, My Woman.

Een heel mooi album! Het is duidelijk dat de blues de basis is van deze CD en de invloeden van  Henrik’s grote voorbeelden Gary Moore, Peter Green en B.B.King, zijn onmiskenbaar aanwezig. Zijn eigen unieke stijl en zang, de invloeden van blues, rock,  jazz, soul en funk, kortweg gezegd; de typische Henrik Freischlader sound is ook op Night Train To Budapest helemaal aanwezig. Je hoort direct dat het Henrik Freischlader is.

Songs:
01. Point of View
02. Everything Is Gone