henrik freischlader live 2014

Henrik Freischlader – Night Train To Budapest Farewell Tour Live 2014
Label: Cable Car Records. Releasedatum: 27 maart 2015

Tekst: Andre Wittebroek

De livecd Night Train To Budapest Farewell Tour Live 2014 is een registratie van de afscheidstournee van de Henrik Freischlader Band (HFB) in de herfst van 2014. Na tien jaar onafgebroken te hebben getoerd, geproduceerd, gearrangeerd en gecomponeerd, heeft Henrik Freischlader besloten een nodige rustpauze in te lassen wat betreft het toeren om de accu weer op te laden. Na het beluisteren van de CD kan ik alleen maar hopen dat de rustpauze niet te lang gaat duren.

De CD geeft een prima verslag van de toer, waar ondergetekende bij was op achttien oktober in zaal Metropool in Hengelo voor een zeer enthousiaste volle zaal. De nummers Keep Playin’ en Everything Is Gone van de CD zijn tijdens dat concert opgenomen, een Nederlands tintje op de CD. Zeker leuk voor de mensen die erbij waren, denk ik.

De band is in samenstelling veranderd voor deze toer. Drummer Dirk Sengotta speelt mee en doet dat met verve: subtieler en gevoeliger dan de vorige drummer Björn Krüger die harder, steviger speelt. Dirk geeft de ritmesectie een rustiger karakter. Niet beter of slechter maar anders. De geluidskwaliteit is fantastisch dankzij Martin Meinschäfer van Megaphon Tonstudios in Arnsberg. Op de CD staan nummers uit het hele repertoire van Disappointed Women, geschreven toen hij zestien was tot A Better Man,Point Of View, Everything Is Gone, Gimme All You Got van zijn laatste studiocd Nighttrain To Budapest.

De cd opent met A Better Man met een lekkere funky groove waarna Henrik met zijn markante stem invalt, overgaat in een rockende solo waarna het funky weer terugkomt. Too Cool For me groovet vanaf de eerste noot en hier komt het prachtige ondersteunende keyboardspel van Moritz Fuhrhop (Mister Mo) naar voren met heerlijk laid-back gitaarspel van Henrik gevolgd door prachtig spel van Moritz, zonder wie de HFB heel anders zou klinken. Topsong. Disappointed Women begint swingend waarna Henrik een minutenlange gevoelige solo neerzet die uitmondt in steviger werk. Mooie opbouw. Met een lekker basloopje en dito drums en keys begint Keep Playin’ funky en houdt die riff vast, mede door weer mooi spel van Mo en funky riffs en spel van Henrik. (Vakantiegevoel komt bij me op: zon, strand, hangmat…).

Dan volgt Everything Is Gone is ruiger, gemener van klankkleur maar dat past goed bij de tekst: het verdriet, de machteloosheid van het verlies van je geliefde. Somber en donker. In Point Of View, waarin de materiële kant van het leven wordt beschreven en dat die kant niet alleen zaligmakend is, vormen tekst en muziek een prima combinatie. Hier staat de tekst op de voorgrond. Gimme All You Got rockt lekker weg waarna voor mij een van de hoogtepunten van de cd volgt: het swingende, groovende She Ain’t Got The Blues. Stilzitten is er hier niet bij. De ritmesectie, het orgel en de gitaar hebben een prachtig samenspel waarin de gitaar van Henrik domineert d.m.v. van een waanzinnig mooie solo. Ogen dicht en luister naar Guitar Intro, zo mooi, zo ingetogen en dat gaat naadloos over in het laatste nummer de slowblues Desert Love , waarin een scheurende gitaarsolo met felle uithalen, de frustratie van de Desert Love perfect aangeeft.

Met deze live-CD heeft de Henrik Freischlader Band een prachtig document achtergelaten die een periode van tien jaar op waardige wijze afsluit! Een prachtplaat.

Band
Henrik Freischlader: guitar&vocals