Henrik Freischlader Band – Live 2019
Format: 2CD – 3Vinyl – Digital / Label: Cable Car Records
Releasedatum: 18 oktober 2019

Tekst: André Wittebroek

Een jaar na het uitbrengen van zijn vorige cd ‘Hands On The Puzzle ligt er alweer een  nieuwe cd op de tafel en het is de live-versie van ‘Hands On The Puzzle‘, aangevuld met drie andere songs. Op deze dubbel live-cd staan alle twaalf door Henrik Freischlader zelf geschreven songs maar wel in een andere volgorde. Voor meer informatie over en beschrijving van die songs met zijn maatschappij kritische teksten, zie de ‘Hands On The Puzzle’ recensie van vorig jaar in Blues Magazine.

Henrik heeft al diverse malen de gewoonte gehad om van een studio cd een jaar later een live versie te maken: ‘Get Closer’ (2006), ‘Henrik Freischlader Live’ (2008), ‘Tour 2010 Live’ (2011), ‘Live In Concerts‘ (2013), ‘Live 2014 Night Train To Budapest’, en dan nu ‘Live 2019′. Als men denkt dat er op deze live-cd’s veel dezelfde nummers staan, heeft men het fout. Henrik is een zeer creatief persoon in het schrijven van nieuwe songs en net als zijn vriend Joe Bonamassa zeer productief en de kwaliteit lijdt er absoluut niet onder. Zijn Engelse teksten zijn bijzonder goed en zeker niet alledaags. In Engeland verbaast men zich vaak over de kwaliteit ervan, zeker voor een Duitser. (niet discriminerend bedoeld!).

De dubbel-cd is zit in een mooie luxe klaphoes met in totaal maar liefst 133 minuten muziek. Het concert is op één avond opgenomen in Zülpich door Jan Flerlage op 15 maart 2019 aan het begin van de Old School Tour. Deze toer loopt volgend jaar nog door. Thomas Oelscher deed de mastering in de Railroad Track Studios. De geluidskwaliteit is verbluffend. Dus geen “Best Off” van meerdere shows maar een hele show. Henrik moet wel overtuigd zijn van de kwaliteiten van zijn bandleden (die hij regelmatig wisselt) om daar steeds live-cd’s  van uit te brengen. De band hier is dezelfde als op ‘Hands On The Puzzle’.

De muziek is een mix van funk, jazz, rock en blues maar de blues blijft de basis. Beide cd’s openen met een praatje van Henrik (Introduction) waarna de muziek invalt. Wat direct opvalt is de werkelijk fantastische geluidskwaliteit. Een genot voor de oren! Henrik’s stem komt heel goed door, wordt niet overstemd door de instrumenten die perfect in balans zijn. Het geluid is warm en vol. Drummer Moritz Meinschäfer speelt ‘droog’ met fijne grooves,  Armin Alic’s bas vol en pompend, de saxofoon van Marco Zügner heeft een warme, soepele stijl en mooie timing. Toetsenist Roman Babik is een geweldenaar op keyboards, van bescheiden dienend tot swingend in de solo’s. Henrik’s gitaarspel is bekend, geen speciale techniek, wel een compleet eigen stijl en hij speelt altijd op intuïtie en gevoel. Elke toon op de juiste plaats. Een topband waarin de band centraal staat en niet het individu. Elk bandlid krijgt ook de ruimte van bandleider Freischlader.

Alle nummers zijn geschreven door Freischlader behalve de niet ‘Hands On The Puzzle’ nummers Cuttin’ In en Ain’t That A Bitch’ van John Jacob ‘Guitar’ Watson en I’ll Love You More Than You’ll Ever Know van Al Kooper, Priest Brooks en Jared Erskine.

Voor ondergetekende nog mooier dan de studio-versie. Het fantastische geluid, het hoge jamm-gehalte bij de lang uitgesponnen nummers, het muzikale vakmanschap en de ongedwongen sfeer bij de interacties tussen Henrik en publiek maken het voor mij een verplichte aanschaf voor de muziekliefhebber. ‘Live 2019’ is een top live-cd geworden.

CD1:
01. Introduction
02. Community Immunity