Heigh Chief  – Heigh Chief
Format: CD / Label: Blue Mood Records
Releasedatum: 11 november 2016

Tekst: Fons Delemarre

Speels, dat is het eerste begrip dat me te binnen schiet als ik het korte (1:35) instrumentaaltje van de Noorse band Heigh Chief hoor. In al z’n speelsheid had het ook een nummer van Simon Jeffe’s legendarische Penguin Cafe Orchestra kunnen zijn. Heigh Chief blijkt een band te zijn die met gemak laveert tussen Paul Simon en Jack Johnson, maar zich op Weed, Whites & Wines net zo makkelijk laat inspireren door Little Feat; en op Blinded By Love klinkt het ingetogen geluid van muzikanten als James Taylor door. Voor de supertrage uitvoering van Amazing Grace moet je in de stemming zijn, maar bijzonder is het wél dat Heigh Chief haar eigen versie van deze begrafenisklassieker heeft durven opnemen. Al met al is Heigh Chief zeker geen doorsnee bluesband. Het is veel meer een singer-songwriterband die heel verschillende liedjes maakt. De zang van Bjørn Blix en vooral die van Marcus Løvdal in Sweet Up My Soul en Weed, Whites and Wine doet in de verte denken aan Keb’Mo’, maar dan wat minder donkerbruin (…). Hun fraaie stemmen zorgen ervoor dat de nummers, hoe verschillend van aard ook, goed bij elkaar blijven passen. Openingstrack Missing Out heeft een slepend en tegelijkertijd stuwend ritme en een zeer catchy gitaarrif. Sweet To My Soul doet in al z’n lichtvoetigheid een beetje denken aan de zonnige ‘yacht-rock’ van Loggins & Messina. Op naar de zomer! Lady en Nothing To Worry zijn nummers waar de bluesfeel van Heigh Chief duidelijk de boventoon voeren, overigens zonder een dieptrieste uitstraling te krijgen. Gekoppeld aan het begrip ‘speels’ waar ik mee begon kan de conclusie zijn dat Heigh Chief een eigenzinnig bluesalbum gemaakt heeft waarop verschillende invloeden knap met elkaar verweven worden. Opvallend is het nummer Weed, Whites and Wine. De titel ligt zó dicht bij een strofe uit Willin’ van Little Feat dat het niet verbazend is dat de song ook muzikaal refereert aan een van de mooiste nummers van Little Feat. Ik vroeg  Løvdal of de overeenkomst toevallig was. Dit was zijn antwoord. “Its not a coincidence, it was a very fitting expression for the different types of vices I wanted to portray in that song. I would say I  ‘borrowed it consiously’ in a way”.
Goed gedaan, dat zeker!

01.Missing Out (Bjørn Blix vocal)
02.Little Things (Bjørn Blix vocal)