Heather Nova – Pearl
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: V2 Records
Releasedatum: 28 juni 2019

Tekst: Filip Heidinga

Precies vijfentwintig jaar geleden bracht Heather Nova haar tweede, en meest succesvolle, album uit: ‘Oyster’. Na ‘Oyster’ heeft Nova nog acht studio albums uitgebracht en ook al hadden ze allemaal redelijk wat succes, het succes van ‘Oyster’ werd niet meer gehaald. Ook bleef Nova al die tijd rond de wereld touren wat haar veel fans opleverde. Nu is het dus tijd voor een nieuwe release, “toevallig” vijfentwintig jaar na ‘Oyster’.
Het album wordt zeer groots aangekondigd en heeft dezelfde producent als ‘Oyster’ waardoor je je meteen gaat afvragen of ze niet te hoog van de toren blazen. Er zijn nog meer overeenkomsten tussen beide albums: ze hebben allebei ongeveer dezelfde sfeer en het nieuwe album heet ‘Pearl’, wat uiteraard ook verwijst naar ‘Oyster’.

Het album Pearl begint met het nummer The Wounds We Bled, een rustig nummer vooral gedreven door de drums en teksten van Heather Nova. Later wordt dit nog even overgenomen door het gitaarspel van Nova maar keert dan toch weer terug naar vooral drums en zang. Het nummer gaat over haar scheiding na twintig jaar, een thema wat later op het album nog meer besproken wordt. Ook al gaat het over een vrij zwaar onderwerp, de muziek is licht en doet inderdaad denken aan het geluid van ‘Oyster’.
Na haar scheiding werd Nova, na een paar jaar, weer helemaal verliefd en daar gaat dan ook het volgende nummer over: All The Rivers. Na het ingetogen nummer over haar scheiding gooit Nova nu de remmen los met een lekker rock nummer, gestuurd door haar elektrische gitaar, als resultaat.
Het nummer Rewild Me is weer een stuk rustiger dan All The Rivers en heeft een mooie mysterieuze sfeer, tegen het einde kan Nova het niet laten om even haar gitaar te laten schreeuwen maar keert ook weer snel terug naar klein en ingetogen. Het nummer gaat over de periode tussen het eerste nummer (de scheiding) en het tweede nummer (de nieuwe liefde). In die tijd keerde ze weer meer terug naar de natuur, waar ze als kind door omringd werd.
Eén van de zwaarste onderwerpen van het album komt vervolgens aanbod: het moment dat ze haar zoon moest vertellen dat zijn ouders uit elkaar gingen. Some Things Just Come Undone is dan ook een nummer vol emotie en chaos maar ook herkenbaar voor iemand die dat ook heeft moeten doen. Dit is ook de reden dat zij dit nummer, en andere nummers op dit album, heeft geschreven: ze weet dat ze niet de enige is die dit heeft meegemaakt.
Wederom gaan we van haar scheiding naar haar nieuwe liefde en slaan we even de tussenperiode over. Was All The Rivers nog een stevig nummer, After All This Time is een erg ingetogen nummer die tegen het einde, zoals vaak bij Heather Nova, even uitpakt maar dan weer terug gaat naar de sfeer van het begin van het nummer. After All This Time gaat over een vrolijk onderwerp (nieuwe liefde) maar gaat ook over de onzekerheid die dat met zich meebrengt en klinkt daardoor zwaarder dan waarschijnlijk de bedoeling was.
Na After All This Time komt weer zo’n zwaar nummer. Op het album ‘Oyster’ zingt Heather Nova het nummer Island over een man die haar mishandelde. Onlangs hoorde Nova dat hij stervende was en besloot, voor het eerst, contact met hem te zoeken om hem te vertellen dat zij hem vergeven had. En over dit contact en het afsluiten van alles rondom de mishandeling, gaat dit nummer. Na drie, waarvan ééntje onbedoeld, zware nummers ben ik als luisteraar wel weer toe aan wat lichters en dat komt gelukkig in de vorm van Just Kids. Wederom over haar nieuwe liefde en hoe een nieuwe relatie je weer even kind kan doen voelen.
Don’t Worry What The Experts Say is weer een ingetogen nummer, nadat Just Kids vrij stevig eindigde. De boodschappen van het nummer is duidelijk: luister naar jezelf en niet naar wat de experts zeggen en doe wat je wil doen niet wat anderen van je verwachten. Volgens Nova is dat een beter advies dan alle adviezen van zelfhulp boeken, waar ze blijkbaar enkele van heeft gelezen naar haar scheiding.
Ik moest zelf even wennen aan het nummer See Yourself, vooral de intro maar wat achter dit, een beetje schreeuwerige, nummer schuilt een mooi nummer waarin Nova zingt tegen haar zus, en zegt dat ze haar veel mooier vind dan zij zichzelf. “Ik wou dat je jezelf kon zien zoals ik je zie”.
Al met al is de boodschap erg mooi maar persoonlijk vind ik dit nummer het minste nummer van het album, het wordt beter na de intro maar mist enige richting en gaat muzikaal alle kanten op. Haar nieuwe liefde heeft haar duidelijk veel inspiratie opgeleverd want ook het volgende nummer gaat over hem. Heather Nova’s nieuwe liefde heet Vincent en komt uit Frankrijk, vandaar dat dit nummer ook Vincent heet en hier en daar een paar Franse woordjes heeft.
Verder is dit ook niet echt een nummer wat er erg uitspringt op het album, terwijl het album wel heel sterk begon. Het laatste nummer van het album Your Words gaat over hoe woorden mensen kunnen raken, goed en slecht. Haar moeder zei eerder altijd: worden doen niet zeer. Maar daar is Heather het niet mee eens: woorden kunnen wel degelijk zeer doen.

Kortom: Wederom een erg goed album van Heather Nova, die inderdaad de zelfde sfeer heeft als het ‘Oyster’ album. Maar ook een album die, jammer genoeg, tegen het einde een beetje begint in te zakken.

01. The Wounds We Bled
02. All The Rivers