Hazmat Modine – Extra DeLuxe Supreme

Hazmat Modine – Extra DeLuxe Supreme
Format: CD. Label: JARO. Releasedatum: 25 september 2015

Tekst: Roelof Passies

Hazmat Modine; voor mij wederom een onbekende band, afkomstig uit New York. De eerste snelle luisterbeurt liet mijn hart nog niet sneller slaan. Eerste indruk was nogal rommelig, met veel blaasinstrumenten waardoor het, ik zeg het maar oneerbiedig, een beetje klonk als een fanfarekorps. Maar na enkele luisterbeurten is dat behoorlijk gedraaid. De naam Hazmat Modine is een combinatie van Hazmat (wat zoiets betekent als gevaarlijk) en Modine. Modine is een bedrijf dat kachels produceert, waardoor de combinatie zoiets moet betekenen als “warme lucht blazen” of gebakken lucht blazen, doelend op de vele blaasinstrumenten.

De band is opgebouwd rondom de mondharmonicaspeler en zanger Wade Schuman. De New Yorkse muziekscene levert de rest van de echt puike muzikanten. Dat verklaart ook het succes van deze band. Het is een groot gezelschap met heel veel en diverse instrumenten. De nummers zijn dan ook doorspekt met geluiden van een tuba, accordeon, percussie, trompet, saxofoon, klarinet, gitaar en enkele uitheemse instrumenten zoals een Chinese sheng en Roemeense cimbalom. De volledige band bestaat uit Michael Gomez (gitaar), Erik Della Penna (banjo, gitaar, zang), Joseph Delay (sousafoon), Wade Schumann (lead zang, harmonica, gitaar en meer), Tim Keiper (drums), Mazz Swift (viool, zang), Pamela Fleming (trumpet) en Steve Elson (saxofoon, fluit).

Extra Deluxe Supreme is inmiddels hun derde album. In 2006 maakten ze hun debuut met Bahamut om in 2011 met het vervolg Cicade te komen. En dan nu dit album. Je kunt een vergelijking maken met de Heritage Blues Orchestra en misschien ook met de Buena Social Vista Club. De muziek klinkt tijdloos en ongerept. Het is een mix van New Orleanse kroegen blues, jazz, reggae, country en gypsy. Elk nummer klinkt rauw, maar toch ook heel verfijnd . Vooral de geweldige mondharmonica valt steeds op. Fantastisch zoals Wade dit instrument steeds heel subtiel tussen al het blaasgeweld weet te duwen. Een minpuntje is toch wel zijn stem, voor mij net iets te ‘gruizig’.

Het album kent eigenlijk ook geen mindere nummers. Het zijn allemaal nummers die dicht bij elkaar liggen qua stijl. De een wat meer bluesachtig en de andere weer iets meer gypsy-achtig. Als ik er toch eentje ga uitpikken dan is het nummer Your Sister een hoogtepunt: heerlijke zwoel gebracht, alsof het hartje zomer is. Dat sfeertje komt ook weer terug in het nummer Up & Rise maar dan met een geweldig bluesaccent.

Al met al heeft Hazmat Modine een prachtig album afgeleverd. Wel maakt het me enorm nieuwsgierig hoe deze band live voor de dag komt. Het filmpje in deze recensie geeft al een eerste impressie.

1. Another Day
2. Plans