Hazmat Modine – Box Of Breath
Format: CD – LP – Digital / Label: Jaro Medien Records
Releasedatum: 17 mei 2019

World Music is een term die de muzikale smeltkroes op het derde album van Hazmat Modine perfect omschrijft. Op dit album van de New Yorkse band rond zanger, gitarist en harmonicaspeler Wade Schuman hoor je namelijk muziek uit alle hoeken van de wereld voorbijkomen. Zo hoor je o.a. de blues, New Orleans jazz, Sun Ra jazz, Balkan blues, Afrikaanse muziek en reggae. En al die muzieksoorten worden samengevoegd tot een heerlijk swingend geheel.

De bezetting van de band weerspiegelt de muzikale smeltkroes ook. Naast Wade Schuman bestaat de band uit Steve Elson (baritonsaxofoon, tenorsaxofoon, klarinet), Kevin Garcia (percussie), Reut Reger (trombone), Pam Fleming (trompet), Joseph Daley (tuba), Erik Della Penna (gitaar), Tim Keiper (drums), Patrick Simard (percussie), Mazz Swift (viool), Charlie BUrnham (viool) en Mark Stewart (idiophone). Daarnaast spelen de gasten Balla Kouyate uit Mali op de balafon, een soort xylofoon, en Son Of Dave (harmonica en human beatbox) ook een belangrijke rol.

De smeltkroes gaat van start met Crust Of Bread waarin de Malinese swing gecombineerd wordt met zowel New Orleans jazz als Oosterse invloeden. En swingen doet dit nummer zeer zeker! In de tempoversnelling duiken de Balkan blues invloeden op samen met een fuzzende bluesgitaar.
Box Of Breath opent als een bluesy folknummer waarin de balafon wonderwel past. Langzaam ontwikkelt het nummer zich tot een bezwerend nummer met banjo, fiddle, brandende bluesgitaar en warme blazers. Be There is het beste te omschrijven als funky worldblues. Door de zang heeft dit nummer een geluid a la the Neville Brothers terwijl de pompende blazers het van een Dirty Dozen Brass Band geluid voorzien. Son Of Dave duikt hier al human beatboxend op.
Hoarder is een melancholisch voortslenterende mix van “Minnie The Moocher” en Balkan invloeden. Het nummer zit vol met prachtige solo’s zoals het swingende duel dat Balla Kouyate uitvecht met de trombone van Reut Reger. Balla Kouyate kan ook funky klinken op zijn balafon blijkens het intro van Lonely Man. Een broeierig, haast swamprock-achtig nummer. Naarmate het nummer vordert kruipt er ook een reggaeritme in en begint Son Of Dave al brullend en kreunend zijn harmonica te bespelen. Ik heb trouwens ook nooit geweten dat een tubasolo zo weergaloos kon klinken.
Get Get Out is een luchtig swingend nummer met een ska-achtig New Orleans geluid. Lazy Time klinkt daarna zeer loom en broeierig. Er zit hier zelfs een Staples Singers-achtig gospelgeluid in. De human beatbox klinkt hier “modderig” swingend. De blues komt aan bod in In Our Home. Een “Spoonful”-achtig nummer met een groovende tuba, priemende fiddle en huilende harmonica.
Pompende New Orleans jazz en reggae worden met elkaar vermengd in Ain’t Going That Way met zijn vurige blazers en de sprankelend skankende balafon. Dark River is een breekbare folkballad in de beste “St. James Infirmary” traditie.
Daarna volgt de stuwende New Orleans blues van Delivery Man waarin ook ruimschoots ruimte is gemaakt voor de ophitsende Balkan klanken van de blazers. De broeierige swamprock van Extra Deluxe zit vol met ingehouden spanning. De afsluiter Sound Check In China is precies wat de titel aangeeft.

Dit album van Hazmat Modine is weer zo’n album waar je maar niet genoeg van kan krijgen. Er gebeurt in alle nummers zoveel dat je gewoon meerdere luisterbeurten nodig hebt. En dat is bij deze band echt geen straf!

01. Crust Of Bread
02. Box Of Breath
03. Be There