Hayes Carll – What It Is
Format: CD / Label: Dualtone Records
Releasedatum: 15 februari 2019

Binnen de Americana kringen is de Texaanse singer-songwriter Hayes Carll al een redelijk vertrouwde naam. Hij staat bekend om zijn enigszins luie, verhalende stijl en zijn vaak sarcastische humor. Ook wordt hij vaak vergeleken met Townes Van Zandt. En om de Shownieuws volgers onder ons ook op de hoogte te stellen vermeld ik nog even dat hij de partner is van Allison Moorer, die op haar beurt weer de ex is van Steve Earle. Zij schreef mee aan een groot aantal nummers op dit zesde album van Hayes en is met haar fiddle en haar stem in de meeste nummers te bewonderen.
Wat opvalt aan dit nieuwe album is de veelzijdigheid van Hayes Carll. Op het ene moment klinkt hij intiem en breekbaar en op het andere moment bewijst hij dat hij ook behoorlijk kan rocken.

De breekbare ballad None’ya opent het album. Een nummer waarin de melancholieke fiddle van Allison prima past en zelfs aan het spel van Scarlet Rivera gedurende Bob Dylan’s “Desire” periode doet denken. Een zacht deinend nummer met een bittere “relatie tekst”.
In Times Like These rockt Hayes als Steve Earle in zijn beste dagen en daarom is het des te opmerkelijk dat Allison Moorer vrolijk door dit nummer heen dwarrelt met haar fiddle. Qua melodie heeft dit nummer wel wat van Chuck Berry’s “You Never Can Tell”. Things You Don’t Wanna Know is vervolgens een bitter nummer over het niet willen horen van de waarheid. Gestoken in een haast Hi-achtig soulgeluid met warme blazers, een twangende bluesgitaar en romig soulorgel. If I May Be So Bold is een luchtig swingend rockabilly nummer, compleet met swingende contrabas en twanggitaar waarin zowel het geluid van Johnny Cash gedurende zijn Sun jaren als het wat modernere rockgeluid van Nick Lowe of Dave Edmunds te horen is.
Jesus And Elvis is het verhaal over de twee kroegtijgers Jesus (The King Of Kings) en Elvis Presley (The King Of Rock ‘n’ Roll) in een warm deinende ballad met sfeervolle dobro, stemmige fiddle en brass band. American Dream handelt over de Amerikaanse droom of wat daar tegenwoordig nog voor door moet gaan. Een deinend swingend Americana nummer vol sprankelende mandoline en krassende fiddle.
“You look like a tragedy that hasn’t happened yet” is de openingszin van het sfeervol deinende Be There. Een nummer over een relatie, die gebaseerd is op wantrouwen. Beautiful Thing is daarna een pittige rocker vol met Stones-achtige gitaarriffs en swingend pianowerk. Dan is de bluegrass aan de beurt in het sprankelende countryrock nummer What It Is, dat lichtelijk aan “Take It Easy” van the Eagles doet denken.
Fragile Men is een dreigend nummer met een huilende pedal steel en stemmige strijkers. In de shuffle Wild Pointy Finger duiken blues invloeden op door de harmonica en het bluesy spel op zowel de banjo alsop de gitaar. Een nummer, dat een J.J. Cale-achtige loomheid heeft en waarin ook nog eens vurige “Gloria” (Them) riffs opduiken.
I Will Stay is de afsluiter van het album en is een intieme, breekbare ballad met een flink folkgehalte.

Hayes Carll bevestigt met dit nieuwe album zijn status als prima singer-songwriter. Hopelijk zal dit ook eens gaan doordringen buiten de Americana kringen!

01. None’ya