Hat Fitz & Cara – Hand It Over
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 29 januari 2019

Tekst: Wim Velderman

‘Hand It Over’ is het vijfde muzikale cd-product van Hat Fitz & Cara; de muziek wordt je in negen tracks overhandigd en hoe neem je dat dan tot je?

Met genoegen, stel ik vast. Op uiterst subtiele wijze worden de songs uitgevoerd. Fitz en Cara weten langzamerhand wat hun publiek graag horen wil, roots, Americana, blues, gospel en soul. Wel op hun manier en dat houdt in dat het duo weinig, zeer weinig instrumenten gebruikt. Een gitaar, mandoline, cigar-box, wasbord (nee niet van Fitz), bassdrum en evt. nog een snare. Het belangrijkste instrument is de stem. De stem van beiden. Dan weer een track van Cara,vervolgens Fitz of samen. En die stemmen klinken goed, vooral die van Cara die in een vorig leven vaak on tour was als background zangeres.

Cara oorspronkelijk uit Ierland en Fitz uit Australië. Sinds ze een paar zijn hebben ze hun domicilie in Australië. Alhoewel dat is dan weer betrekkelijk. Hoe mooi kan het zijn; met je partner een muzikaal duo vormen, samen songs schrijven, musiceren, promoten, boekingen verzorgen, optreden en reizen. Dat reizen is niet alleen binnen Australië, maar All-Over-The-World. Hun optredens zijn vaak in kleinschalige clubs, zaaltjes en eigenlijk overal waar je ze maar wilt boeken. Van je hobby je beroep maken samen met je partner.
Tuurlijk zal aan dit romantisch beeld ook een rafel zitten, maar daar merkt uw recensent weinig van gelukkig. Nee, het gaat om negen verhalen die opgetekend zijn tijdens één van hun vele tourtjes. Als ze één keer op pad gaan dan doen ze dat ook goed en uitgebreid. Wie reist kan veel verhalen, je ziet wat van de wereld en de fans vertellen tijdens de afterparty hun story.
Inspiratie genoeg en met de muzikale vermogens van beiden maak je er zo een song van. Die songs klinken goed en gevarieerd. En dan? Dan ben jij aan zet…..Hand It Over.

01. Step Up
02. City Lights