Recensie: Harrison Street Band – Harrison Street

The Harrison Street Band – Harrison Street
Releasedatum: 23 juli 2018

Jongens, wat is dit een lekker album zeg! Normaal begin ik niet met mijn eindconclusie maar dit keer kon ik gewoon niet wachten om de lezers van ons Blues Magazine in de feestvreugde te laten delen.
Ik heb het over het tweede album van Harrison Street Band, een band uit Douglas, Wyoming, die bestaat uit Erin McCawley (zang, wasbord), Tony Houle (gitaar), Robb Stearns (bas) en Bill Whelan (drums).

De krachtige soulstrot van Erin knalt je meteen tegemoet in de feestelijke funky bluesshuffle No Drama Mama. Een nummer met fel priemende gitaar en van een hoog meebrul gehalte. Een pompende harmonica opent, samen met Erin, het lekker luchtig schuifelende Drink Your Whiskey waarin ook nog bluegrass-achtig snarenwerk te horen is. Het nummer doet enigszins aan “Got My Mojo Working” denken en de harmonica wordt bespeeld door ene “Joe”, gezien de aanmoedigingen van Erin (“help me out, Joe”) De Harrison Street Band weet precies wat Nederland nodig heeft want in Rain Dance beginnen ze een hypnotiserende, ontzettend funky soort, regendans met donker dreunende drums en Erin met een stem als een donderwolk.
Funky Way To Treat Somebody is een cover van het Calvin Arnold nummer en is uiteraard een geolied swingend funknummer waarin Erin zich als een funky vis in het water voelt. Ze heeft de energie en het volume van een Etta James. Phoenix is een hoekig swingende stuwende shuffle. In Old Shoes wordt een loom New Orleans funk ritme ingezet. Weer zo’n nummer waarin je lekker in mee kan brullen. In Quit That Man worden lome ragtime, rhythm & blues en New Orleans dixieland gemixt met een loom deinend soulnummer als resultaat. Een funky bluesmambo wordt ingezet in Run Away met een swingend schrapende ritmegitaar en een snerpende trompetsolo. Rattler is een soepel lopende shuffle die ritmisch onder controle wordt gehouden door de bas van Robb Stearns waarover de krachtige en zwoele stem van Erin lekker kan kroelen en de priemende gitaar lekker kan prikken. Trouble is een broeierige trage shuffle met warme blazers en felle brutale zang. In de pompende rocker Turn It Up rockt de band meedogenloos voort, aangemoedigd door de krachtige zang van Erin.
Het album eindigt met de hoekig bonkende blues van Devil Gotta Mess met een huilende slide en Erin die vocaal alles geeft en dat is behoorlijk wat!! Het nummer gaat er ineens vol gas op een gospel manier vandoor.

Nogmaals, dit is echt een geweldig lekker album! Wie haalt deze band eens naar Nederland?

01. No Drama Mama
02. Drink Your Whiskey