Recensie: Harp Mitch And The Sheiks of R&B – Live at Veenbraand

Harp Mitch And The Sheiks of R&B – Live at Veenbraand
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 10 november 2018

Tekst: Martin van der Velde

Harp Mitch, die in het dagelijks leven als Michel Zwiers door het leven gaat, heeft na wat omzwervingen in allerlei bands in de negentiger jaren, een aantal jaren geleden heel bewust gekozen voor de blues, en in het bijzonder West Coast Blues. Met zijn eerste bluesband de PR Blues Band doet hij al snel zijn eerste ervaringen als bluesmuzikant op. Naast de rol van zanger speelt hij in deze formatie slaggitaar, saxofoon en harmonica.
Al snel ontwikkelt Harp Mitch zijn skills in het harmonicaspel. Eerst op de diatonische harp, maar wanneer hij zich realiseert dat de kracht van het spel van zijn voorbeelden als Rod Piazza, George ‘Harmonica’ Smith, William Clarke, Rick Estrin, Mitch Kashmar en RJ Mischo in het beheersen van de chromatische harp ligt, besluit hij zich ook op deze tak van sport te richten. Na met de PR Blues Band zeer succesvol flink gegrasduind te hebben in het repertoire van Stevie Ray Vaughan, Cuby & The Blizzards, Eric Clapton, BB King, Jimi Hendrix, John Mayall en andere blues grootheden gooit Harp Mitch het roer om en formeert hij zijn eigen formatie Harp Mitch & The Bluescasters. Een Duits Nederlandse combinatie die zich richt op het spelen van Jump en West Coast Blues, zonder de oude meesters van de Chicago blues als Little Walter uit het oog te verliezen.
Harp Mitch, die niets aan het toeval over laat verdiept zich dan ook danig in de juiste versterkingsmogelijkheden en beschikbare microfoons om het beste geluid te vinden. Als een van de weinigen bespeelt hij al jaren een door het Amerikaanse Kinder Musical Instruments bedrijf gebouwde Harpking versterker in combinatie met zijn oude Astatic bullet microfoon, waarmee hij zijn ultieme sound weet te creëren.
Tegenwoordig werkt Harp Mitch met verschillende begeleiders, een van hen zijn de Sheiks Of R&B, een band waarvan de oorsprong in California, USA ligt. Wanneer zanger/gitarist Jeroen ‘JayRome’ Engelberts, na een jarenlang verblijf in de Verenigde Staten weer terug keert naar Nederland, vindt hij in Freddy Vaanholt (contrabas) en Antoon Aukes (drums) de juiste begeleiders om deze band in Nederland voort te zetten. Zo’n twee jaar geleden besluiten Harp Mitch en de Sheiks of R&B een samenwerkingsverband aan te gaan en het resultaat daarvan is nu terug te horen op de zojuist verschenen cd ‘Live At Veenbraand’.
De opnames van dit album zijn vorig jaar gemaakt tijdens de derde editie van het Veenbraand Blues Festival, dat jaarlijks eind april in en om café ’t Keerpunt in Spijkerboor door uitbater Willem Dijkema en Jan Hoekman op poten wordt gezet en zich ieder jaar mag verheugen in een grotere publieke belangstelling.

De band trapt af met Lou Rawls I’d Rather Drink Muddy Water, die door JayRome wordt gezongen en in een heerlijke swing uitvoering  krachtig wordt neergezet. Ook Lonesome Train van Lynwood Slim, waarop Harp Mitch voor de vocalen tekent swingt er in een iets hoger tempo danig op los. Materiaal dat deze mannen uitstekend beheersen om vervolgens met de strak gespeelde shuffle You’re The One (James A. Lane) op de proppen te komen. De band heeft voor deze opname enkel en alleen voor covers gekozen, zo komen we dan ook twee tracks, Up The Line en Off The Wall van Marion Walter Jacobs, bij ons beter bekend onder de naam Little Walter tegen. Op de eerste toont Harp Mitch aan het chromatisch harpspel danig in de vingers te hebben en daarmee onderscheidt hij zich van veel ander harmonicaspelers binnen ons kikkerlandje.
De zangpartijen deelt hij met JayRome, die deze taak in Pink Champagne (Joe Liggins) en Seven Night To Rock (Henry Glover) op zich neemt. De band weet de eerst genoemde song volledig naar eigen hand te zetten en beide solisten excelleren op hun instrument. De cd besluit met Big Joe Turners Low Down Dog waarop Harp Mitch naast de zangpartijen ons nog eens laat genieten van zijn Big Tone op de chromaat.

Nieuw cd materiaal heeft even op zich laten wachten, maar ‘Live At Veenbraand is een mooie aanvulling op de twee eerder verschenen albums ‘Tell Me’ (2010) en ‘Little Boys Talk’ (2012) die Harp Mitch met zijn Bluescasters heeft opgenomen. Rest me nog te melden dat de opnames gemaakt zijn door Onno Vocks en dat de mastering door Helmut Jacobs is gedaan. Een mooi documentje om na een optreden van de band als herinnering mee naar huis te nemen.

01. I’d Rather Drink Muddy Water
02. Lonesome Train
03. You’re The One