Recensie: Hans van Lier – Hans van Lier & Friends

Hans van Lier

Hans van Lier – Hans van Lier & Friends
Release: 2013. Suburban Records
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen (http://purplehaze.rtvkatwijk.nl)

Bij de eerste tonen van de nieuwe CD van Hans van Lier hoor je al meteen dat er vakmensen aan het werk zijn. Het aanstekelijke openingsnummer Mississippi Queen begint meteen goed met lekkere uptempo bluesrock. Niet verwonderlijk als je weet dat hier onder meer Nick Conelly & Double Trouble (Chris Layton, Tommy Shannon) op meespelen. De laatste twee heren speelden jarenlang samen met Stevie Ray Vaughan en nu dus met de Nederlandse gitarist en zanger Hans van Lier.

Maar het zijn niet alleen de beroemde muzikanten die deze CD van Hans van Lier de moeite waard maken. Op het sfeervolle nummer You Wonder Why zingt de bekende vriend Marcel Kapteijn erg goed. Ook een van de hoogtepunten is Keep On Loving met voortreffelijke zang van Inki de Jonge, die het nummer een fijn sixties gevoel geeft. Op Just A Feeling brengt de band met de gepassioneerde “Gangster of the Blues”, Magic Frankie de luisteraar terug naar de oorspronkelijke blues. Na het gedegen bluesrock nummer I Got Lazy, weer zo’n mooi nummer met ditmaal jazzy zang van Inki de Jonge: Cross Over To Love. De meer conventionele bluesnummers Sail On en You Got A Hold On Me met Magic Frankie zijn een opmaat naar het volgende hoogtepunt: Babe Please Come Home. Een heerlijk swingend nummer met wederom de Nederlandse zangeres Inki de Jonge in een hoofdrol.

Ook instrumentaal is het allemaal dik in orde vooral als je ook nog Mick Taylor aan boord hebt, die te horen is op het nummer Mr. Goodtime On The Run en erg mooi slidegitaar speelt op Hard Times. Die zal in zijn tijd met de Rolling Stones ook niet beseft hebben dat hij ooit nog eens zou meespelen op een CD van Hans van Lier uit Groningen. Na nog twee uiterst gedegen bluesnummers met Magic Frankie (Strangers Blues, Long Distance Call) wordt de CD afgesloten met het instrumentale Karlijn, waarop nog eens goed te horen is hoe goed deze muzikanten zijn.

Is er dan niets aan te merken op deze CD? Jawel, de CD is net iets te weinig vernieuwend. Bij met name de meer oorspronkelijk bluesnummers, hoe goed en met veel gevoel ze ook gespeeld worden, krijg ik het gevoel dat ik het al eens gehoord heb.

Toch is deze gevarieerde en mooi geproduceerde CD zeker de moeite waard. Al was het alleen maar om die heerlijke nummers met Inki de Jonge. Minder beroemd wellicht dan Mick Taylor en Double Trouble, maar wel een vriendin die de plaat, met al die uitstekende en door de wol geverfde musici, net iets extra’s geeft.

Tracklist

1. Mississippi Queen
2. You Wonder Why