Hannibal & Hot Heros – Tässä Ja Nyt
Format: CD / Label: Monsp Records
Releasedatum: 8 februari 2019

Ga maar eens lekker zitten voor een lekker potje Finse jazz rap! En dat bedoel ik totaal niet cynisch! Met Hannibal & Hot Heros hebben we namelijk te maken met een samenwerking tussen de Finse rapper Hannibal Stark en de band Hot Heros, die onder eigen naam al een free jazz album hebben uitgebracht. Bij het noemen van de term “free jazz” zijn er waarschijnlijk al wat lezers aan het rennen geslagen maar dat is absoluut niet nodig! De enigste momenten dat er wat van free jazz te horen is in het saxspel van Sami Sippola, die samen met contrabassist Ville Rauhala en drummer Janne Tuomi de formatie Hot Heros vormt.

Op dit album worden soul, funk, jazz en hip hop naadloos met elkaar vermengd. Het feit dat de nummers allemaal Finstalig zijn maakt de verstaanbaar natuurlijk onmogelijk maar zodra je jezelf daaroverheen hebt gezet blijft er een prima album over.

Er wordt begonnen met Tässä Ja Nyt, dat na een “Shaft”-achtig intro met bas en percussie een cover blijkt te zijn van “People Make The World Go Round” van The Stylistics. Het klinkt in eerste instantie ietwat vreemd om dit nummer in het Fins te horen maar dat went gelukkig snel. Een heerlijk intiem groovend nummer waarin Hannibal’s lome rapzang prima past. De lome contrabas en de warme saxofoon zorgen voor een Jamiroquai-achtig sfeertje. Öisin Ja Päivisin is nog een lekker loom swingend voorbeeld van een jazzrap nummer met lekkere knorsax en een lui groovende ritmesectie. De percussie in dit nummer zorgt haast voor een Latin sfeertje. In Pakolainen bespeelt Ville Rauhala zijn contrabas met de strijkstok en wordt hierbij bijgestaan door de stemmige saxofoon. De naargeestige raps van Hannibal leiden dan een Morphine-achtig stuwend nummer in met als gastrappers Asa, Pekko Kappi en Faarao Pirttikangas. Het is maar dat je het weet!
In het intiem deinende Mustat On laat Hannibal zich van zijn gevoelige kant horen, begeleid door de warm zwevende saxofoon en warme contravbas. In Vanha Erkki vertelt/rapt Hannibal een verhaal over een piano-sax begeleiding. De sax waagt zich hier voorzichtig aan wat free jazz capriolen. Ineens gaat het nummer over in een dreunend pompend jazzfunk nummer met een indringende solerende saxofoon en soepele raps van Hannibal. Een nummer van bijna zeven minuten! PA is daarna een uiterst funky nummer waarin Hannibal zijn rap eieren prima kwijt kan. Dit nummer is van een Average White Band-achtige klasse.
Het blijft swingen met Tuun Kotiin Beibe. Een stuwend nummer met fragmenten uit Cannoball Adderley’s “ Comin’ Home Baby”. De hoofdrol is voor het swingende en inventieve basspel. De saxofoon gaat helemaal uit zijn sterretje tijdens een schreeuwende freejazz solo.
Het album wordt afgesloten met een loom potje pure jazz met een licht Oosters tintje in Siellä Ja Silloin met een rauw brullende sax, stug doorpompende bas en boppende drums.

Probeer dit album eens! Zodra je gewend bent aan de Finse taal zal je, net als ik, tot de conclusie komen dat dit een heerlijk swingend en funky album is.

01. Tässä Ja Nyt