Recensie: Hank Shreve Band – Trouble

Hank Shreve Band – Trouble
Format: CD – Digital / Label: Boogie Boss Records
Releasedatum: 1 juli 2018

Opvallend aan het nieuwe, derde, album van Hank Shreve Band is het feit dat we hier met een zoon-vader samenwerking te maken hebben. Beiden zitten namelijk in deze band. Hank Shreve is een zeer veelzijdige muzikant uit Eugene, OR, die zingt en de harmonica, drums, keyboards en lapsteel bespeelt. Zijn vader, Bill Shreve, speelt de bas en gitarist Ken Luker completeert dit trio. Bij mij rijst dan automatisch de vraag hoe dit trio het live doet. Met gastmuzikanten? Hank sleepte al menige bluesprijs in de wacht zoals the Northwest Harmonica Championship en de Muddy Award for best Harmonica.
En luisterend naar dit album kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat dat zeer terecht is want we hebben hier te maken met een prima zeer veelzijdig bluesalbum.

Een album dat start met Trouble. Een rauwe sompige boogie waarin flink wat ZZ Top invloeden zitten. De meerstemmige zang voegt hier wat country invloeden aan toe zodat de Southern rock ook zijn intrede doet in dit nummer. Ken Luker levert puntig priemend gitaarwerk af, afgewisselde door de gemeen snijdende lapsteel. In Light Me Up stapt Hank over op de harmonica en piano voor een funky Southern rock nummer. Hank’s zang doet hier aan Dickey Betts denken. Het hele, broeierige, nummer heeft zowiso veel van The Allman Brothers Band. In de losjes swingende jazzy shuffle Who You Thinkin’ Of valt wederom de meerstemmige zang positief op. En datzelfde geldt voor de hard huilende harmonica. In de luchtig funkende rocker Pain Called Love leek ik het geluid van de 70’s band Orleans terug te horen mede door de prima meerstemmige zang. De funk blijft aanwezig in de lui bonkende shuffle Cry Cry Cry met broeierig loeiende harmonica en gierend gitaarwerk. De lome boogie Writer’s Block Blues met zijn pompende harmonica heeft wel iets Canned Heat-achtigs.
Pa Shreve zet met zijn stuwende bas het funky Run On (For A Long Time) in beweging. Door de meerstemmige zang krijgt dit nummer iets gospel-achtigs. Dat gospelgeluid blijft nog even hangen in de losjes funkende shuffle Big Leg Woman, dat gedomineerd wordt door de loeihard schreeuwende harmonica en de subtiele bluesy gitaar van Ken Luker.
Na de onstpannen jazzy shuffle Fly Like A Tiger wordt het album akoestisch afgesloten met de countryrock ballad Take My Hand. Een nummer dat voor mijn gevoel teruggrijpt naar het geluid van de band Cowboy, een band die in het verleden op het Capricorn label zat en leden had als Chuck Leavell, Tommy Talton en Scott Boyer.

Dit veelzijdige bluesrock album beviel mij prima!

01. Trouble
02. Light Me Up