Recensie: Handsome Jack – Everything’s Gonna Be Alright

Handsome Jack – Everything’s Gonna Be Alright
Format:  CD – Limited Edition Vinyl – Digital / Label: Alive Naturalsound Records
Releasedatum: 19 oktober 2018

Mis jij the Black Crowes ook zo? Mis jij misschien Captain Beefheart ook? Dan heb ik hier een prima alternatief voor jullie. Het lijkt op het gezicht een onwaarschijnlijke combinatie, The Black Crowes en Captain Beefheart. Maar er wordt vaak vergeten dat Beefheart’s muziek vol met bluesinvloeden zat, die door hem op een zeer eigenzinnige manier naar buiten werden gebracht.
En die eigenzinnigheid is ook te horen op het album van het New Yorkse trio Handsome Jack. Dit trio bestaat uit Jamison Passuite (zang en gitaar), Joey Verdonselli (bas, zang) en Bennie Hayes (drums, zang).
Jamison heeft een stem, die volgens mij wekenlang met schuurpapier is behandeld want wat klinkt hij hier rauw. Als een combinatie van Captain Beefheart, Howlin’ Wolf en Omar Dykes. Het is niet vreemd dat Chris Robinson (van de Black Crowes) fan van dit trio is want er zitten flink wat Faces, Stones en Black Crowes invloeden in de muziek van deze band.

De opener Keep On heeft veel weg van het geluid van Creedence Clearwater Revival, of Omar & The Howlers, maar dan vermengd met het soulvolle geluid van The Black Crowes. Een nummer vol snijdende gitaarrifs en messcherp rauw sologitaarwerk. City Girls is een hoekig, funky nummer, dat lekker rauw en ongepolijst klinkt. Ook het broeierige funky Getting Stronger trekt richting de Crowes hoek. Baby Be Cool klinkt wat luchtiger en is een groovend nummer met knorrende blazers. Een soulvol nummer met referenties naar het 70’s geluid van Rod Stewart & The Faces. In het trage, log groovende Holding Out duiken voor het eerst de Beefheart invloeden op. In deze gemene rauwe bluesrocker klinkt Jamison akelig als Beefheart, Ook in Bad Blood keert het Beefheart geluid terug. Niet alleen door Jamison’s zang maar ook door het eigenzinnige rauwe gitaargeluid. Een hypnotiserend traag groovend nummer.
Everything’s Gonna Be Alright is een funky, tegen garageblues aanhangend nummer waarin de band ook a capella te horen is. Een ongepolijst broeierige mix van Beefheart en The Crowes.
Onverwachts duikt er in Why Do I Love You The Way I Do een zoning folky geluid op waardoor de band ineens klinkt als een soort garageversie van Seals & Crofts. Dat is moeilijk voor te stellen maar het werkt wonderwel. Dan gaan we weer snel terug naar het hoekige rauwe Hey Mama met een onwaarschijnlijke mix van Beefheart/ Creedence/The Crowes. De lome groover Do You Dig It wordt door de schuurpapieren stem van Jamison voorzien van een rauwe rand.
De aflsuiter, Got It Bad, is een semi-akoestisch nummer dat weer meer de Stones kant op gaat.

Fans van ongepolijste, eigenzinnige rauwe rock met een 70’s bluesy geluid mogen dit album absoluut niet missen!

01. Keep On