Recensie: Hamish Anderson – Trouble

Hamish Anderson – Trouble
Format: CD – LP / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 1 maart 2018 (Europa en USA)

Tekst: Bennuman

Hamish Anderson, geboren in 1991 en getogen in Melbourne, Australië, begon met gitaarspelen toen hij twaalf was. Op zijn zeventiende startte hij  met zingen en songwriting en in 2013 bracht hij zijn eerste single Howl uit, getrokken van zijn ook tevens eerste EP Hamish Anderson’. In 2014 vertrok hij naar Los Angeles, Californië waar hij zijn twee EP Restless’ opnam. In 2015 ontving hij een ‘Best Blues Song’ award voor zijn single Burn.

Zijn hier besproken debuut album ‘Trouble werd opgenomen en uitgebracht in 2016 (digitaal) en sinds 2018 ook in Europa en USA op cd en lp. En werd geproduceerd door de veel-gelauwerde Jim Scott. Een keur van eersteklas muzikanten speelden mee, zoals Steve Berlin (bariton sax), Johnny Radelat en Aaron Sterling (drums), Chris Bruce en Rob Calder (bas) en Chris Joyner en Jerry Borge op keyboards. Volgens Gary Clark Jr. is Hamish Anderson de artiest om in de gaten te houden. Sinds 2017 toert hij veelvuldig in de Verenigde Staten en Canada en is hij met name op de grote festivals (SXSW met elf sets!, Firefly, Mountain Jam, etc.) te zien en te horen. Dit jaar neemt hij zijn tweede album op in Los Angeles.

Het album is mooi en helder geproduceerd, het geluid prachtig en de nummers afwisselend van tempo en stijl. De eerste twee nummers Trouble en Fire zijn ijzersterke binnenkomers, liggen direct goed in het gehoor en laten ook de stijl van Hamish Anderson horen: soul-en blues vol en enigszins ingetogen. Zijn rustige, soms wat lijzige stem past goed bij de muzikale ondersteuning van zijn akoestische en elektrische gitaarspel en de Hammond B3. De rest van het album is even goed, eigenlijk is elk nummer wel een pareltje met de slepende zuidelijke soul, zoals in Holding On of de wat ruigere blues onder andere in het nummer Am I A Good Man. Zijn zeer goede solo’s zijn van mooi naar stevig, van zingend akoestisch naar jankend ruig, maar altijd gedoseerd. Hierdoor, en in combinatie met de stijl van de nummers, de sterke begeleiding en zijn manier van zingen, krijgt het album een spannende sfeer, er broeit iets alsof we wachten op een krachtmeting. Die laatste komt niet, maar zorgt er wel voor dat je het album ‘Trouble’ op repeat laat staan: een top plaat!

01. Trouble
02. Fire
03. 18 Days