give_it_back_cover_hloomis

Hamilton Loomis – Give It Back
Format CD/ Label: Ham-Bone Records/ Bertus
Releasedatum: 9 September 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Nineke Loedeman

Na het zeer sterke livealbum Live In England ( 2009 ) nu dus weer een nieuw studio album van multi-instrumentalist Hamilton Loomis. De Texaan komt met een album met maar liefst 12 nummers, waaronder enkele nieuwe maar ook een aantal bekende songs, die onder meer te zien en te horen zijn op de uitstekende dvd Live At The Hub uit 2012. Deze dvd is trouwens een echte aanrader om de intense en opzwepende sfeer te proeven van een optreden van deze man. Give It Back heeft gastoptredens van vijfvoudig Grammy winnaar Victor Wooten ( vocals en bass solo in “Give It Back”) en bassist Tommy Sims (o.a. Bruce Springsteen). Jamie Little speelt de drumpartijen op dit album, en dat doet hij zoals altijd met een pittige groove. En hoewel Kent Beatty niet meer in Hamilton’s band speelt, is hij hierop nog te horen met zijn indrukwekkende baspartijen op enkele tracks .

Met dit album levert Hamilton wederom een juweeltje af. Hou je van funk, blues en soul, met flitsend gitaarwerk, funky baslijnen en scheurende mondharmonica-klanken, dan is dit je plaat. Veel afwisseling op deze schijf, van uptempo rocksongs tot ingetogen smooth ballads en songs met reggae invloeden. Vocaal is Hamilton bijzonder sterk, en zowel zijn gitaar als zijn harmonica partijen zijn stevig, flitsend en gierend.

Een paar bijzondere nummers zijn opener “Stuck In A Rut”, deze song zet direct de toon voor het hele album: groovende funk blues met een rocky randje! Een ander hoogtepunt is zeker “A Woman Like You”, gespeeld en gezongen met voelbare passie, vanuit Hamilton’s tenen. Een heerlijke slowblues met piano en met een werkelijk prachtige intense gitaarsolo. “High” heeft een groovend tempo en wordt gedomineerd door een stuwende bas, strakke drums, gruizig harpwerk en verrassend gebruik van een talkbox.

Kortom: naar mijn idee wederom een zeer aangenaam album, wat werkelijk nergens gaat vervelen. Vette blazerpartijen, mooi gemixed en met die heerlijke funky groove. Ook de toevoeging van de damesstemmen kan mij bekoren: het is net die finishing touch. Toegegeven: dit album bevat minder blues, en meer soul en funk. Maar ik betrap mezelf erop dit album rustig 2 tot 3 keer achter elkaar af te spelen. En stilzitten is er echt niet bij! Dit najaar is Hamilton Loomis weer in de Benelux voor een aantal optredens, ik zou zeggen: ga hem zien!

1. Stuck In A Rut
2. Eternally
3. She’s Had Enough