Recensie: Half Deaf Clatch – Dr. Bloodwort’s Nefarious Medicine Show

Half Deaf Clatch – Dr. Bloodwort’s Nefarious Medicine Show
Format: CD – Digital / Label: Speak Up Recordings
Releasedatum: 25 augustus 2018

Bij het bekijken van de tracklist van dit album weet je eigenlijk al, dat je met een uiterst apart album te maken gaat krijgen. Songs over geneeskrachtige drankjes, een duivelse dokter, gif en dood geven de richting al een beetje aan waar Half Deaf Clatch heen gaat. Hij is trouwens een Britse singer-songwriter, die als Andrew McLatchie geboren werd. Zijn bijnaam luidt de “Slide Stomp Blues Machine” en hij was elf keer finalist bij de British Blues Awards.
Al jaren speelde bij hem het idee om een album te gaan maken met een verhaal over een Medicine Show. Dat was in de negentiende eeuw in het westen van de USA een rondtrekkend gezelschap van hoofdzakelijk kwakzalvers, die hun waren aan de man probeerden te brengen. Toen hij via de organisatie van het Great British Rhythm & Blues Festival de kans kreeg om zijn droom waar te maken, aarzelde hij natuurlijk niet.
En zie hier zijn nieuwe achtste album over een beruchte, zelfs misdadige, Medicine Show. Vormgegeven in een stijl waarin de countryblues, vaudeville, folk en Tom Waits duidelijk hoorbaar een grote rol spelen. Aan dat laatste kan hij zelf weinig doen want hij heeft nu eenmaal net zo’n rauwe gromstem als Waits.

In Roll Up! Roll Up! Worden we uitgenodigd om de Medicine Show te komen bekijken via een akoestische countryblues stamper met dreunende drums. Daarna introduceert Dr. Bloodwort zichzelf in The Superlative Spiel en hij verzekert zijn publiek, dat zijn drankje geen kwakzalverij is. Dat gebeurt al grommend en dat zou al de nodige narigheid kunnen voorspellen. In de bonkende countryblues The Miraculous Elixir blijkt het drankje van de dokter werkelijk tegen alle kwalen werkt, zelfs tegen overspelige partners….
Het publiek wordt een onvergetelijke show beloofd met zang en toekomstvoorspellingen in All Part Of The Show met zijn broeierige traporgel. En natuurlijk hebben we ook een weerloos meisje nodig, die een rol in dit verhaal moet spelen. En dat is Poor Sweet Elisa geworden, die in de breekbare countryblues op zoek is naar een betere toekomst maar nog geen weet heeft van de ellende, die haar nog te wachten staat.
De dokter voorspelt in The Pertinent Prediction alvast dat “you can’t escape destiny” in een desolaat klinkende, bonkende countryblues op de banjo. Half Deaf Clatch waarschuwt ons hier om de muziek nu uit te zetten, “You have been warned” maar, eigenwijs als ik ben, laat ik het album lekker aan staan.
In het dreigende countryblues decor van The DIabolical Doctor met naargeestig traporgel ontpopt Dr, Bloodwort zich als een duivelse dokter. “Taking lifes is my only goal”. In Something Sinister verwoorden naargeestige geluiden, een eenzaam huilende slide en onheilspellend dreunende drums het op handen zijnde onheil. Onze “heldin” Eliza wordt in Behold! The Mesmereyes gewaarschuwd voor de dokter’s bedwelmende ogen.
In het verraderlijke aangename folky What’s Your Poison wordt Eliza uitgenodigd om bij de dokter binnen te komen om zijn drankje te proeven. “A Little bit of poison in your liquor and you’ll get to meet your maker quicker”. Onze slimme Eliza draait in The Old Switcheroony de rollen echter om met als gevolg dat de dokter zijn eigen gifdrankje opdrinkt met in Death Comes Calling de dood van de dokter als gevolg. Maar dan is het verhaal echter nog niet over want in A Twist In The Tale blijkt de ziel van de dode dokter nog in de enge wouden voort te leven.
In het aflsuitende The Nefarious Show verlaten we de show weer, bijgestaan door bonkende drums en een desolate banjo. Op naar de volgende show….

Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben, zat ik echt helemaal in het verhaal. Een verhaal dat op magistrale manier via zeer macabere en breekbare countryblues en folk is vormgegeven door de grommende Half Deaf Clatch.

01. Roll Up! Roll Up!
02. The Superlative Spiel
03. The Miraculous Elixir