Recensie: Hadley McCall Thackston – Hadley McCall Thackston

Hadley McCall Thackston – Hadley McCall Thackston
Format: CD – Digital / Label: Wolfe Island Records – Continental Record Services
Releasedatum: 6 juli 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

Hadley McCall Thackston (25) wordt geboren in North-Augusta, South Carolina, en groeit op in Atlanta, Georgia. Op haar tiende jaar begint ze zichzelf basale gitaarakkoorden te leren en op 12-jarige leeftijd speelt ze al in een orkest. Als ze gefascineerd raakt door alles wat met Ierland te maken heeft, verhuist ze in 2011 naar Ierland om au-pair te worden. Ze begint dan ook een theaterstudie aan de universiteit van Cork. Maar al snel komt ze er achter dat haar toekomst niet in de theaterwereld ligt maar in de muziek. Zingen en liedjes schrijven. Op advies van haar jeugdvriend Wyeth Wood plaatst ze een muziekclip op Facebook. Deze clip wordt gezien door singer-songwriter David Corley uit Indiana, een vriend van de moeder van Hadley, en hij stuurt de clip naar zijn producer Hugh Christopher Brown. Voor ze het weet belandt Hadley op Wolfe Island, Ontario, in de studio van Brown’s Post Office. Het toeval wil dat op dezelfde tijd singer-songwriter Stephen Stanley uit Toronto met zijn nieuwe band in die studio aan het opnemen is. Stanley is zeer onder de indruk van de stem van Hadley en vraagt haar met hem een duet te zingen op zijn album ‘Jimmy & the Moon. Dit nummer, Next To Me, wordt ook gekozen als eerste officiële video van Stanley en zodoende wordt de prachtige stem van Hadley McCall Thackston verder ontdekt.

Deze maand is het debuutalbum van Hadley McCall Thackston verschenen. Op dit album, gewoon ‘Hadley McCall Thackston’ getiteld, staan tien zelf geschreven songs, opgenomen in Nashville, onder leiding van producer Hugh Christopher Brown.
De prachtig akoestische opener Butterfly, met een tokkelende banjo, accordeon en de kraakheldere stem van Hadley brengt de luisteraar meteen in een heerlijke stemming. Ellipses is een uptempo bluesy poppy song met backing vocals en een bescheiden saxofoon. In Redbird, met elektro invloeden, komt de religie aan bod (‘Ill keep wishing on my redbird you keep praying to your God’). Het nummer roept herinneringen op aan The Handsome Family. In het uptempo Somehow, met een prachtige vioolsolo, gaat Hadley op zoek naar liefde en romantiek. De ballad Change is een van de pareltjes van het album. Prachtige ingetogen zang, banjo, viool en een heerlijke pedal steel. In het uptempo Wallace’s Song is een mooie gastrol weggelegd voor Arabella Clare Fernandez op ukelele.
De mooie ballad Devil Or Angel doet me weer sterk denken aan The Handsome Family. Schitterend is de bijdrage van Jane Scarpantoni op cello en Joey Wright’s mandoline en de saxofoon van Teilhart Frost zijn prettig aanwezig in het jazzy No. Het album eindigt met twee zeer korte nummers die nog geen twee minuten duren. In het subtiele Ghost is weer een prominente rol weggelegd voor de cello en in het slotnummer Last Mountain Waltz, met John Abrams op mandoline, brengt Hadley McCall Thackston een ode aan haar geliefde grootouders en de majestueuze bergomgeving bij haar huis in South- Carolina.

De Americana wereld is een groot vocaal talent rijker. Dit album verdient het om in december heel hoog in de jaarlijstjes te eindigen.

01. Butterfly
02. Ellipses