Guy Verlinde - Rooted In The Blues

Guy  Verlinde – Rooted In The Blues
Format: CD – Vinyl – Download / Label: Dixiefrog
Releasedatum: 16 mei 2016

Tekst: Filip Heidinga

De uit België afkomstige Guy Verlinde is vooral bekend onder de naam Lightning Guy. Sinds vorig jaar zit hij bij het Dixiefrog label en staat er weer Guy Verlinde op de hoes. Voor dit album verzamelde Guy de beste bluesmuzikanten uit België en Nederland en het resultaat mag er zeker zijn. Maar wat wil je ook als je band bestaat uit: Richard van Bergen (gitaar), Patrick Cuyvers (piano & Hammond), Steven Troch (harp), René Stock (bass) en Frederick Van den Breghe (drums). En natuurlijk the man himself: Guy Verlinde (gitaar en vocals).

Het album ‘Rooted In The Blues’ begint met het nummer I’ve Got You een lekker rustig liefdesliedje, een mooie opener van een zeer interessant album. Daarna speelt Guy Verlinde een fijn swingend nummer getitled Soul Jivin’. Het nummer heeft naast het mooie gitaarspel ook een heerlijke drum en baslijn, een prachtig nummer om de sfeer goed neer te zetten. Deze lekkere sfeer wordt nog even verlengd met het nummer Drivin’ Home To You, een goed Rock ‘N’ Roll nummer. Het refrein zing je na één keer luisteren mee en verder is het een mooi nummer voor onderweg naar huis. Tijdens Thinkin’ About My Baby gaat het tempo weer naar beneden en speelt Guy Verlinde een heerlijk blues nummer die doet denken aan de oude blues nummers. Deze ‘’oude blues” sfeer wordt nog even vastgehouden met het nummer Goin’ Down To Missy Sippy. Het nummer brengt je meteen in een oude juke joint in het zuiden van Amerika. Erg mooi gedaan met een mooie swingende hammond op de voorgrond. De bijdrage van Tiny Legs Tim op dit nummer maakt het geheel helemaal af. Jump & Jive gooit het tempo weer omhoog en klinkt qua sfeer een beetje zoals het eerdere Drivin’ Home To You. Maar dit keer overheerst de mooie gitaarspel van Guy Verlinde vooral en dat is zeker geen straf. Het nummer I’d Rather Feel Lonely Tonight begint met de drum en voelt meteen vanaf het begin als een koude winteravond. Het nummer is een mooie afwisseling aangezien het dit keer over een gebroken relatie gaat, terwijl de andere nummers over een gelukkige relatie gaan. De prachtige tekst draagt het nummer naar een hoger niveau. “I’d rather feel lonely tonight. Then be unhappy with you.”

Na het misschien wat zware I’d Rather Feel Lonely Tonight komt het vrolijke Nite Trippin’. Het instrumentale nummer zet een mooie sfeer neer en is een mooie tegenhanger van het nummer ervoor. Winter Blues mag misschien over een zwaarder onderwerp gaan maar het nummer zelf klinkt als een lekker swingend nummer in de style van het eerdere Goin’ Down To Missy Sippy. Met A Whole Lot Of Lovin’ gaat het tempo weer omlaag maar wel met dezelfde ‘southern blues feel’. Take Your Time is wederom een lekker swingend nummer waarbij je moeilijk stil kan blijven zitten. Let’s Have A Party klinkt echt als een oud nummer vooral door de manier van opnemen met een beetje doffe stem, echt erg mooi gedaan. Het album wordt rustig afgesloten met het nummer Treat Me Right.

Kortom: wederom een fantastisch album van de hardwerkende Belg. ‘Rooted In The Blues’ is een erg afwisselend album, gemaakt door top muzikanten en verveeld geen moment. Een echte aanrader.

01. I’ve Got You
02. Soul Jivin’