Recensie: Guitar Crusher meets Bloss Bluez. – Cooking Live!

Guitar Crusher meets Bloss Bluez. – Cooking Live!
Format: CD – Digital / Label: Inakustik Records
Releasedatum: 18 mei 2018

Tekst: Martin van der Velde

De in Lake Landing Hyde County, North Carolina geboren zanger, gitarist en harmonicaspeler Sidney Selby, die ook als Guitar Cruher en voorheen Bone Crusher door het leven gaat wordt dit jaar 87. Als kind zingt hij gospel in de Mt. Pilgrim Baptist Church en doet dan zelfs al zijn eerste radio optredens. Op 15-jarige leeftijd verhuist hij met zijn moeder naar New York en formeert al snel zijn eerste band de Midnight Rockers, waarmee hij in lokale clubs in en om New York begint op te treden. In de zestiger jaren neemt hij voor onder andere King Records, Bethlehem Records, T &S Records en Blue Horizon Records zijn eerste singels op en tourt in die tijd met artiesten als Ben E. King, The Drifters en The Isley Brothers. In 1982 besluit hij samen met stadsgenoot Nick Katzman zijn heil te zoeken in Europa en vestigen beide heren zich in Berlijn. Al snel wordt er door Guitar Crusher een nieuwe versie van de Midnight Rockers geformeerd en speelt hij weer volop in de Europese clubs en staat op de affiche van de grotere bluesfestivals. Het repertoire bestaat naast zijn originals uit R&B standaards, ballads en de bekende soul klassiekers. Zowel in de studio als op het podium wordt hij bijgestaan door muzikanten als Katie Webster, Eb Davis, Gary ‘Detroit’ Wiggins, Christian Rannenberg, Tyree Glenn Jr., Alvin Lee, Charles ‘Honeyboy’ Otis, Wild Jimmy Spruill, Benny Bailey en Calvin Owens.
In 1989 neemt hij in Europa zijn eerste full album op, ‘Live At Quasimodo Berlin’ dat een jaar later wordt opgevolgd door het in New York opgenomen ‘I Can Do Bad By Myself’ met onder andere Jack McDuff, Bruce ‘Bud’ Revels Jr. en Melvin Sparks Hassan in de gelederen. Hetzelfde jaar verschijnt ook ‘Blues From The Heart’, die naast enkele live opnames oude studio opnames bevat. Ook voor de opnames van ‘Googa Mooga’ uit 1993 reist Guitar Crusher af naar New York om daar met een aantal oud gedienden als ‘Wild’ Jimmy Spruil en Charles ‘Honeyboy’ Otis de opnames voor de uitgave op Blue Sting Records te realiseren.
Met de Zwitserse gerenommeerde band Black Cat Bone legt hij voor Inakustik Records het zeer goed ontvangen album ‘Message To Man’ (1995) vast. Vier jaar later verschijnen ‘How I Feel’ met Rolling Dollar als begeleidingsband en ‘Live At Yorkschlossen’, waarop de uitstekend spelende Rudy Stevenson Band hem komt ondersteunen.
Na ‘Blues With A Feeling’ met The Kloeber Bros. uit 2004 wordt het even stil met plaatopnames van Sidney ‘Guitar Crusher’ Selby, maar daar is met het verschijnen van ‘Cooking Live!’ gelukkig verandering in gekomen.

De band trapt af met een relaxte uitvoering van Help Me, waarop meteen blijkt dat ondanks de vergevorderde leeftijd van Guitar Crusher deze nog niets aan power heeft ingeboet. Zijn stem klinkt nog altijd even krachtig met pittige uithalen en vol overtuiging! Hij laat zich ondersteunen door een zeer groovy en solide band blijkt wel uit Messin’ With The Kid, waarop we ook nog eens een prima blazerssectie, die bestaat uit Klaus Dindorf (trombone), Michael Zorg (saxofoon) en Werner Englert (saxofoon, dwarsfluit) ontwaren en een fraaie harmonica solo van Carlo Schultheiss de zaak compleet maakt.
Alle solisten komen aan bod in het relaxed gespeelde Stormy Monday, met een hoofdrol voor Martin Aichele die een heerlijke solo uit zijn gitaar weer te persen. Na een vlotte uitvoering van Kansas City is het tijd voor het funky Heartfixing Man, een door Eb Davis geschreven song die Guitar Crusher eerder heeft opgenomen en als openingstrack van het album ‘Message To Man’ heeft gediend.
In het met akoestische slidegitaar gespeelde My Uncle Bill bezingt Selby de slechte reputatie die zijn oom Bill blijkt te hebben in zijn woonplaats in North Carolina. Ook het funky groovend Soulfood, met uitstekend gitaarwerk van Martin Aichele is van de hand van Sidney Selby. Zeer verrassend is de dwarsfluit solo van Werner Englert in The Thrill Is Gone, de veel gecoverde klassieker die Guitar Crusher prima naar eigen hand weet te zetten. Na de slepende shuffle It Hurts Me Too volgt het soulvol gezongen Message To Man van het gelijknamige album en wederom een nummer dat geschreven is door de man zelf.
Guitar Crusher besluit de cd met een swingende uitvoering van Caledonia, waarop iedere solist nog even van zich laat horen en bassist Sebastian Lorenz en drummer Tom Wagener wederom voor een prima bodem zorgen, om na afloop een dol enthousiast publiek achter zich laat.
Het nieuwe album van Sidney ‘Guitar Crusher’ Selby heeft even op zich laten wachten maar dat wachten wordt nu rijkelijk beloond. Een ijzersterke uitgave met een uitmuntend spelende Bloss Bluez. en een bijna 87-jarige zanger die nog steeds zeer goed bij stem is en blijk geeft nog jaren mee te kunnen. Zijn muzikale genen heeft hij overgedragen aan zijn kleinzoon Sidney Selby III, de rapper die ondertussen onder de naam Desiigner behoorlijk naam weet te maken en waarmee Guitar Crusher onlangs op uitnodiging van zijn kleinzoon opnames heeft gemaakt in een studio New Yorks.

Voor wie nog eens dieper in het werk van Guitar Crusher wil duiken is daar sinds een tijdje ‘Blast Of The Past’ beschikbaar. Deze via www.hotsak.com te bestellen cd betreft een verzameling singles van eerder genoemde labels en laat u kennis maken met het vroege werk van Sidney Selby.

01. Help Me
02. Messin’ With The Kid
03. Stormy Monday