Recensie: Grifters & Shills – Long Tongue Liars

Grifters & Shills – Long Tongue Liars
Format: Cd – Digital / Label:
44 Stone Productions
Releasedatum: 30 juni 2018

Je hebt van die bandjes met creativelingen die zich niet in hokjes willen laten stoppen en daarom elke cd weer wat anders brengen. Grifters & Shills is ook zo’n bandje of eigenlijk moet ik duo zeggen. Hun nieuwe cd ‘Long Tongue Liars’ laat zich in niets vergelijken met hun eerder werk. Grifters & Shills zijn John en Rebecca Stoll, twee geboren en getogen Texanen die elkaar leerden kennen in een bandje waarin ze speelden. Daar ontdekten ze dat ze meer met elkaar gemeen hadden dan muziek alleen. Als stelletje begonnen ze te experimenteren met muziek en de combinatie van Rebecca’s stem en het ruige gitaarwerk van John werkt wonderlijk goed. Ze vonden de juiste chemie om als twee-mans band verder te gaan.
Ze noemen het zelf high lonesome heavy metal, en samen zijn zij een twee-tot-twaalf-instrumenten act, een show vol geluid, een woede, onderbroken door stille kwetsbare songs. Het smeden van nieuwe paden en een nieuw licht schijnen op vertrouwd terrein is hun handelsmerk. Ze brengen een scala aan covers in uitvoeringen en van nummers die je niet verwacht. Negentien songs, dik een uur lang.
Om een paar pareltjes te noemen, Take My Hand van Elvis Presley, Up Jumped The Devil van Nick Cave. De openingstrack Gods Gonna Get You Down van Johnny Cash, Lightning Hopkins You Is One Black Rat. En wat te denken van Willy Dixon’s Backdoor Man, prachtig.
Zo kan ik nog wel even door gaan, hun eigenzinnige presentatie van nummers gaat van het ene uiterste naar het andere. Het verveeld niet dit fijne portie roots blues. Het is onweerstaanbaar en het doet me denken aan Larkin Poe ook al zo’n eigenzinnig duo.

Waarom eigen nummers schrijven als je zo vol zit met muzikale ideeën om deze oude klassiekers een deel van je eigen te maken. Plagiaat noemen sommige het, ik vind het niet erg, de meeste nummers ken ik toch niet. Dan hoor ik liever dit, dan nummers van een bandje dat het songwriten niet zo goed beheerst. Dus zet je muziekkennis overboord en vergeet de originele en geniet van deze fijnzinnige uitvoeringen.

01. God’s Gonna Cut You Down
02. You Is One Black Rat
03. Backdoor Man